کتاب آواز پر جبرئیل

Avaz-e Par-e Jebraeel
کد کتاب : 47115
شابک : 978-9645996343
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 26
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

آواز پر جبرئیل
Avaz-e Par-e Jebraeel
کد کتاب : 121867
مترجم : حسین نصر
شابک : 978-6006231778
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 47
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب آواز پر جبرئیل اثر شهاب الدین یحیی سهروردی

"آواز پر جبرئیل" اثری است از "شهاب الدین یحیی سهروردی" که نویسنده‌ی برجسته‌ترین آثار ادبی در قالب تمثیل در نظر گرفته می شود. رساله‌های تمثیلی و نمادین "شهاب الدین یحیی سهروردی"، از نظر شناخت زیربنای اعتقاد و معرفت و گرایش عرفانی وی، مفیدتر و حیاتی‌تر از تألیفات تعلیمی و مدون اوست و آیینه‌ای است که چهره اصیل و بدون نقاب شیخ اشراق را برای خواننده آشکار می‌سازد. "شهاب الدین یحیی سهروردی" از رویکرد تمثیلی برای آموزش اهداف فلسفی و عرفانی در قالب نمادین بهره برده است و می‌توان گفت که معانی و مفاهیم در آثار او دارای مسئولیت‌اند.
"شهاب الدین یحیی سهروردی" علیرغم عمر کوتاه خود، آثاری را به زبان فارسی و عربی خلق کرده که بیشتر آنها هنوز موجود است. متون به جا مانده از وی، از سبک دلنشین و شایسته‌ی ادبی برخوردار است و در زبان فارسی جزء شاهکارها به حساب می‎آید. نثر وی زبانی است که پایه و اساس داستان و نثر فکری بوده است. خلاصه اینکه ارتباط نمادین از ویژگی‌های حکما و عرفا است و نثر "شهاب الدین یحیی سهروردی" در این زمینه چنان تکامل یافته بود که بسیاری از آثار او به زبان رمزی به نگارش درآمده بود.
"آواز پر جبرئیل" قطعه‌ای جذاب و خواندنی درباره مردی است که در جستجوی حقیقت است. او راهی زیارتگاه صوفیان می‌شود که دو ورودی دارد و از این دو در، یکی به شهر و دیگری به کویر می رود. جوینده‌ی حقیقت، از در صحرا وارد می‌شود و در آنجا با دو روحانی کهنسال روبرو می‌شود و هدف آفرینش، مقام طریقت و خطرات آن را مورد پرسش قرار می‌دهد.

کتاب آواز پر جبرئیل

شهاب الدین یحیی سهروردی
شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید (۵۴۹–۵۸۷ ق / ۱۱۵۴–۱۱۹۱ م) فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان است.
دسته بندی های کتاب آواز پر جبرئیل
قسمت هایی از کتاب آواز پر جبرئیل (لذت متن)
پرسیدم، که این پیران که (بر) بالای تو نشسته اند، چرا ملازمت سکوت می نمایند؟ جواب داد، که از بهر آنکه، شما را اهلیت محاورت ایشان نباشد. من زبان ایشانم و ایشان در مکالمت اشیاء تو شروع کنند. رکوه یازده تو دیدم در صحن افکنده و قدری آب در میان آن، و در میان آب ریگچه ای مختصر متمکن شده و بر جوانب آن ریگچه جانوری چند می گردیدند و بر هر طبقه ازین رکوه یازده تو از طبقات نه گانه بالای آن را انگله نشانده، الا بر طبقه دوم که انگل های نورانی بسیار بود، بر نمط و نهاد ترک های مغربی صوفیان و طبقه نخستین هیچ انگله نداشت و با این همه این رکوه از گوئی گردتر بود و دری نداشت و در سطوح آن هیچ فرجه و رخنه نبود و این اطباق یازده گانه رنگ نداشت و از غایت لطافت آنچه در مقعر ایشان بود محتجب نمیشد و نه توی بالا را هیچ سوراخی نمی شایست کردن. و لیکن دو طبقه زیرین به سهولت می شایست دریدن. پرسیدم شیخ را، که این رکوه چیست؟ گفت بدان که، توی اول که جرمش از همه عظیم تر است از جمله اطباقه؛ او را آن پیرای ترتیب و ترکیب کرده است که بر بالای همه نشسته است و دوم را، دوم، همچنین تا بمن رسد، این اصحاب و رفقای نه گانه، این نه تو را حاصل کرده اند و آن فعل و صناعت ایشان است و این دو طبقه زیرین را با جرعه آب و سنگ ریزی در میان، من تحصیل کرده ام. و چون بنیت ایشان قوی تر بود، آنچه صناعت ایشان است متمزق و مثقوب نمی گردد و لیکن آنچه صناعت من است آن را تمزق توان کرد.