کتاب کاخ تنهایی

Le palais des solitudes
کد کتاب : 47787
مترجم :
شابک : 978-9643281670
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب کاخ تنهایی اثر ثریا اسفندیاری

"کاخ تنهایی" اثری به قلم "ثریا اسفندیاری"، ملکه‌ی دوم ایران است که آن را با همکاری "لویی والانتن" به رشته‌ی تحریر در آورد. "ثریا اسفندیاری" دختر خلیل خان از ایل بزرگ بختیاری بود و ترکیب چهره‌ی پدری بختیاری و مادری آلمانی، به او چهره‌ای زیبا و متفاوت بخشیده بود. او در جشن سفارت ایران در انگلیس با شمس پهلوی که به دنبال عروسی برای برادرش، محمدرضا بود، آشنا شد. شاه از عکس او استقبال کرد و ثریا که آرزوی بازی در سینما و حضور در هالیوود را داشت، درست مانند پرنسسی که پایش را از قصه‌ها بیرون گذاشته، با لباس عروسی در کاخ شاه ظاهر شد. پادشاه شدیدا شیفته‌ی عروس جدیدش بود اما مشکلات زیادی در انتظار ثریا و محمدرضا بود.
بسیاری از تجار و بازرگانان موظف بودند هدایایی را برای جشن عروسی شاه که حسابی تدارکش را دیده بود و خوراک و نوشیدنی‌هایش را از بلژیک سفارش داده بود، به تهران روانه کنند. اما هنوز زمان زیادی از عشق شاد و رویایی آنها نگذشته بود که سلطنت بار دیگر خود را با بحران جانشینی روبرو دید. "ثریا اسفندیاری" نتوانست هیچ فرزندی اعم از دختر و پسر برای شاه بیاورد و همزمان شدن نازایی همسر دوم محمدرضاشاه با حوادثی مانند مسئله نفت و کودتای 28 مرداد، پایه‌های سلطنت او را متزلزل ساخته بود.
شاه تا یک سال پس از کودتای 28 مرداد 1332 مسئله بچه دار نشدن را جدی نگرفته بود اما پس از آن همراه ثریا برای درمان به آمریکا سفر کرد. با این حال، چند پزشک بعدا پادشاه را متقاعد کردند که ثریا نمی تواند ولیعهدی برای او به دنیا بیاورد و در اسفند 1336 شاه و ثریا طلاق خود را اعلام کردند. کتاب "کاخ تنهایی" جزییات این اتفاقات را از دید ملکه‌ی سابق ایران دربردارد.

کتاب کاخ تنهایی

ثریا اسفندیاری
ثریا اسفندیاری بختیاری (۱ تیر ۱۳۱۱ اصفهان – ۳ آبان ۱۳۸۰ پاریس) دومین همسر محمدرضا شاه پهلوی و ملکهٔ ایران بود. وی فرزند خلیل خان اسفندیاری و نوه اسفندیار خان سردار اسعد است. ثریا در میان مردم به «ملکه‌ای با چشمان زمردین» معروف بود. ثریا اسفندیاری از آغاز دی ماه ۱۳۲۹ تا پایان اسفند ۱۳۳۶ همسر محمدرضا شاه پهلوی بود.
قسمت هایی از کتاب کاخ تنهایی (لذت متن)
کاخ تنهایی می تواند به نوبه ی خود، برگی باشد از آن چه که هفت سال، از سی وهفت سال تاریخ سلطنت پهلوی دوم را در خود جای می دهد. اهمیت این کتاب تنها به خاطر سبک نگارش و خاطرات بودنش نیست، بلکه بیان آن دارای یک رنگ "سور رئال" می باشد به عبارت بهتر خاطره در درون یک خاطره بیان می شود.