کتاب بندی قلعه ی بیداد

Fardaqan
ابن سینا در محبس
کد کتاب : 47881
مترجم :
شابک : 978-6226654593
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 316
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

شیخ در محبس
Fardaqan
  • 75,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: شایا شایا
    نویسنده:
کد کتاب : 47882
مترجم :
شابک : 978-6229617021
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 295
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بندی قلعه ی بیداد اثر یوسف زیدان

"بندی قلعه ی بیداد" رمانی است به قلم "یوسف زیدان" و با ترجمه ی "حمیدرضا مهاجرانی" که به زندگی "ابن سینا در محبس" می پردازد.
"یوسف زیدان"، نویسنده و محقق مصری است که در کنار داستان نویسی، آثار پژوهشی بسیاری را نیز منتشر نموده است. او بیشترین فعالیت تحقیقاتی خود را به زمینه هایی نظیر مطالعات اسلامی و عربی اختصاص داده است. خوانش اسناد تاریخی و جمع آوری منابع تحقیقاتی، مانند آثاری که مربوط به تاریخ طب عربی، تاریخ تصوف و فلسفه ی اسلامی هستند، برخی از آثار این نویسنده را شامل می شوند. "یوسف زیدان" برای نوشتن کتاب "عزازیل"، در سال 2009 جایزه ی بین المللی ادبیات داستانی عرب را که با عنوان بوکر عربی شناخته می شود، از آن خود کرد.
کتاب "بندی قلعه ی بیداد" شرح حال دانشمند و پزشک معروف ایرانی، ابوعلی سیناست که دانشمندی همه چیز دان و مسلمان بود. بسیاری از نویسندگان و مورخان درباره ی زندگی این دانشمند به پژوهش پرداخته اند و نخستین مرتبه نیست که داستان وی از قلم یک نویسنده روایت می شود. با این حال در "بندی قلعه ی بیداد"، نویسنده سعی کرده تا جنبه ی دیگری از زندگی ابوعلی سینا را از پنجره ی ادبیات داستانی ارائه دهد. این کتاب بر اساس نسخه های خطی بازمانده از زندگی نامه ابن سینا که توسط شاگرد وی جوزجانی ثبت شده، به رشته ی تحریر درآمده است و داستان شیخ الرئیس را که در قلعه ای در فردجان (یک منطقه در اراک) زندانی است، روایت می کند. رمان "بندی قلعه ی بیداد" به هفت بخش تقسیم می شود و با روزهای نخستینی که شیخ الرئیس در قلعه ساکن شده، آغاز می شود.

کتاب بندی قلعه ی بیداد

یوسف زیدان
یوسف محمد احمد طاها زیدان (زاده ۳۰ ژوئن ۱۹۵۸ - ساقلته مصر) یک نویسنده و داستان نویس و روزنامه نگار مصری است که مقالاتی در زمینه تاریخ اسلام و طب هم دارد. وی همچنین به عنوان مشاور در کتابخانه اسکندریه کار کرده‌است.
قسمت هایی از کتاب بندی قلعه ی بیداد (لذت متن)
روزهای نخستی که مژده به گذری آرام و پرورده در آسودگی می داد، روزهایی نشسته در آرامش و سکون. ولی هنگام ظهر آن مژده چون پرنده ای کوچک، در اثر عربده هایی که خرچران از گلویش درمی آورد، از بام ایام ابن سینا پر کشید و رفت.