کتاب مبانی کارگردانی تئاتر

Fundamentals of Play Directing
کد کتاب : 48283
مترجم :
شابک : 978-9641206804
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 512
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1941
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مبانی کارگردانی تئاتر اثر الکساندر دین

این مقدمه کامل و دقیق بر کارگردانی صحنه مدرن بر اصول اساسی تمرکز دارد، با تاکید بر تعامل کارگردان با بازیگران. مطالب در قالب آموزش گام به گام از توضیحات گرفته تا نمایش و تمرین سازماندهی شده است.
مبانی کارگردانی تئاتر، در اصل کتابی است که در بسط ثلث اول دست نوشته های الکساندر دین به نام شرح درس کلاس کارگردانی تئاتر نوشته شد و شامل مطالبی بود که در کلاس کارگردانی سال اول دانشگاه درام، دانشگاه ییل تدریس می شد، از نظر پروفسور دین، کارگردانی تناتر لزوما نه استعدادی الهی یا پدیده ای اسرارآمیز، بلکه هنری بود که از آن مثل هر هنر دیگری اصول خاصی را میشد آموخت و آموزش داد. دین بدون آنکه بخواهد استعداد ذاتی را بی اهمیت جلوه دهد یا مدعی شود که قریحه ی ذاتی برای هنر وجود ندارد و هنرمند می تواند ساخته شود، معتقد بود که دانش و کاربرد اصول خاص از اشتباهاتی که هزینه های سنگین به بار می آورد جلوگیری می کند و اتلاف هنری و اقتصادی را از میان بر می دارد.
یگانگی کتاب مبانی کارگردانی تئاتر در تحلیل کامل و مشروح ضروریات کارگردانی نمایش است. چاپ اخیر کتاب همچنان به کاوش در این مبانی ادامه می دهد، چنان که مبانی یادشده به حال و هوای تئاتر معاصر مربوط شده و مواد جدید مبنی بر واقعیات، تمرین ها، تصاویر و عکس ها به آن افزوده شده است هدف اصلی همچنان همان است که بود؛ یعنی تشریح و ارائه ی راه و روش هایی که می تواند به هنرجوی کارگردانی برای کار در هر شکل تئاتر مبنا و پایه عملی بدهد بی آنکه سهم خلاقه خویش را محدود کند.

کتاب مبانی کارگردانی تئاتر