کتاب تاریخ مستند ایران

History of Iran
از اسلام تا یورش مغولان
کد کتاب : 48322
شابک : ‫‭978-6226934015
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 584
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ مستند ایران اثر میرحسن ولوی

از مجموعه کتاب‌های "تاریخ مستند ایران" که به همت "میرحسن ولوی" تدوین و تالیف شده، مجلد پیش رو به تاریخ ایران "از اسلام تا یورش مغولان" اختصاص دارد. این تاریخ مستند شامل شش فصل است که مطالب را تمام و کمال و با ذکر مهمترین وقایع تاریخی، به خواننده منتقل می‌نمایند. در فصل اول "تاریخ مستند ایران" با تولد دین اسلام و شرایطی که در آن ظهور کرد، مواجه هستیم. "میرحسن ولوی" با نگاهی به جزیره‌العرب و قبیله‌‌ی قریش، شروع رسالت حضرت محمد (ص) را پیگیری می‌کند و آن را در مکه و مدینه، مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس نوبت به دعوت پیامبر اسلام از سردمداران ممالک قدرتمند می‌رسد و اوضاع ایران نیز در تقارن با ظهور اسلام و در دوران خلفای اول تا چهارم، زیر ذره‌بین می‌رود.
پس از بررسی جنگ‌های شاخصی که در ابتدای ظهور اسلام اتفاق افتاد، "میرحسن ولوی" به سراغ حکام عرب می‌رود و در همین بین، وقایع مهمی نظیر حادثه‌ی عاشورا، جنبش توابین و جنبش مختار ثقفی را شرح می‌دهد. در فصل سوم کتاب، برآمدن خلفای عباسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به نفوذ عباسیان در ایران، علاوه بر پایتخت‌های مهم آنان، حکومت‌های محلی که همزمان با این امپراتوری در ایران شکل گرفت نیز مورد توجه قرار گرفته است. فصل چهارم به شورش ایرانیان علیه بنی‎عباس اختصاص دارد و گروه‌های مختلفی که علیه آنان شوریدند، یک به یک معرفی می‌شوند. فصل پنجم از کتاب "تاریخ مستند ایران" از "میرحسن ولوی" به خیزش ایرانیان پرداخته و در نهایت کتاب با برآمدن حکومتگران ترک در ایران و معرفی سلسله‌های غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان به پایان می‌رسد.

کتاب تاریخ مستند ایران

میرحسن ولوی
میرحسن ولوی متولد سال 1335،پژوهشگر تاريخ و منتقد می باشد.
دسته بندی های کتاب تاریخ مستند ایران
قسمت هایی از کتاب تاریخ مستند ایران (لذت متن)
داریوش دوم حکومت از 424 تا 404 پیش از میلاد پس از اردشیر، فرزندش خشایارشا دوم که مادرش داماسپیا بود به حکومت رسید اما مدت سلطنت وی بیش از 45 روز به درازا نکشید و به دست برادر ناتنی اش، سغدیان (سغدیانوس) با همدستی خواجه سرایی به نام فرناک (فرناسیس) در خوابگاهش به قتل رسید و از میان برداشته شد و خود بر تخت سلطنت نشست. اما حکومت سغدیان نیز به درازا نکشید و پس از شش ماه به دست برادر دیگرش به نام اوخوس که والی باختر ایران بود کشته شد. اوخوس، چون بر تخت سلطنت نشست، خود را داریوش دوم خواند. یونانی ها این داریوش را «نوتوس» یا حرامزاده می نامیدند چرا که وی از زن بابلی اردشیر که غیر عقدی بود به دنیا آمده بود. داریوش دوم حدود بیست سال حکومت کرد و خواهر خود پروشات (پریسا) را به همسری گرفت و دو پسر به نام های، ارشک (اردشیر دوم) و کوروش کوچک به دنیا آمدند.