کتاب تئاتر تجربی

Experimental Theatre
از استانیسلاوسکی تا پیتر بروک
کد کتاب : 48486
مترجم :
شابک : 978-9641217299
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 300
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب تئاتر تجربی اثر جیمز روز اونز

جیمز روز-ایوانز، یکی از باتجربه‌ترین و مبتکرترین کارگردانان بریتانیایی و بنیانگذار تئاتر "همستد"، تاریخچه ی تئاتر تجربی را از مبدأ آن از طریق شخصیت‌های کلیدی مانند استانیسلاوسکی، میرهولد، کریگ، آپیا، کوپو، آرتو بررسی می‌کند. او به اصلی ترین کارگردانان سبک تجربی چون پیسکاتور، برشت، گروتوفسکی و تا آخرین آزمایشات مهابهاراتای باشکوه پیتر بروک می پردازد.
این یک نسخه جدید و گسترش یافته از یک کتاب بسیار موفق و پرکاربرد است. همانطور که خود جیمز روز-ایوانز می‌نویسد: «من متقاعد شده‌ام که اگر فردی تمرین‌کننده تئاتر باشد، دیدن و دانستن آنچه در همه هنرها می‌گذرد، بخش مهمی از وظیفه‌اش است. ما چیزهای زیادی برای یادگیری از یکدیگر و همچنین از درس های تاریخ داریم.»
در بخشی از مقدمه ی کتاب تئاتر تجربی آمده است:
"تصور آرتو از تئاتر بیکلام پیش از همه به وسیله نوآوران رقص مدرن، مثل مارتا گراهام، که شکل کاملا تازه ای از تئاتر آفرید، تحول یافت. کارهای او که خودش آنها را خط نگاره های قلب انسانی توصیف می کرد، غالبا تماشاگرانش را به اضطراب می انداخت. همچنانکه رابرت هوران" درگاهنامه رقص آمریکا ۲۱ اشاره کرده است، اگر گاهی تماشاگران مار تا گراهام از تصویر پردازی او جا می خوردند، بدان سبب بود که هنوز برای رویارویی با واقعیت روانشناختی، که اساس هنر اوست، آمادگی نداشتند. آنها با تئاتری روبرو بودند که در پی سر گرمی شان نبود بلکه از آنان توقع داشت."

کتاب تئاتر تجربی

جیمز روز اونز
جیمز روز اوانز (James Roose-Evans) (متولد 11 نوامبر 1927) یک کارگردان تئاتر، کشیش و نویسنده انگلیسی در زمینه تئاتر تجربی، تشریفات و مراقبه است. در سال 1959 وی باشگاه تئاتر همپستد را در لندن تأسیس کرد. در سال 1974 مرکز روح خلاق بلددا، در اواسط ولز؛ و در سال 2015 Frontier Theater Productions. وی بیشتر به خاطر کارگردانی نمایش West Charing Cross Road 84 شناخته شده است.
نکوداشت های کتاب تئاتر تجربی
It is a pleasure to read. Well-written, free of cant, impressively wide-ranging. The book is really an introduction to the avant-garde.
خواندن آن لذت بخش است. به خوبی نوشته شده است، بدون عبارات تخصصی ، به طرز چشمگیری گسترده است. کتاب واقعا مقدمه ای برای تئاتر آوانگارد است.
John Lahr

It is clear, all-embracing and ... often enriching and stimulating.
واضح، فراگیر و ... اغلب غنی و محرک است.
Tablet

قسمت هایی از کتاب تئاتر تجربی (لذت متن)