کتاب ادبیات نمایشی در ایران (4 جلدی)

Dramatic literature in Iran
کد کتاب : 48488
شابک : 978-9643156596
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1609
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 4

معرفی کتاب ادبیات نمایشی در ایران (4 جلدی) اثر جمشید ملک پور

"ادبیات نمایشی در ایران" اثری است به قلم "جمشید ملک پور" که در سه جلد منتشر شده و جلد اول آن به نهضت ترجمه، اولین تلاش‌های صورت گرفته پیرامون ادبیات نمایشی در دوره‌ی قاجار و اقتباس نمایشنامه در ایران تا دوره قاجار می پردازد. در این جلد مواردی چون نگارش نمایشنامه، نقد آن و انواع تئوری‌های نمایشی در قالب یک گنجینه در تاریخ "ادبیات نمایشی در ایران" مورد بررسی قرار گرفته است. جلد اول علاوه بر تحلیل اوضاع اجتماعی، سیاسی و ادبی عصر قاجار، به سفرنامه‌ها و گزارشات پراکنده‌ای از اولین موارد گزارش نمایش در خارج در صحبت میان روشنفکران جامعه ایران می‌پردازد. این کتاب انواع متون کمدی و نمایشی از جمله آثار تألیفی و ترجمه را مورد بحث قرار می‌دهد و دیگر پیشکسوتان نمایشنامه نویسی در ایران را معرفی می‌نماید
در این زمینه به جز چند مقاله و جزوه‌ی کوچک، تحقیق مفصل و جزئی‌تری صورت نگرفته بود که "جمشید ملک‌ پور" با ارائه‌ی سه جلدی "ادبیات نمایشی در ایران" توانست تا حد قابل توجهی به تاریخ نمایش در ایران معاصر بپردازد و این خلا را اندکی پر کند. هرچند که هنوز بسیاری از بخش‌های ادبیات نمایشی کنونی ایران پنهان و ناگفته مانده است.
دومین جلد از مجموعه "ادبیات نمایشی در ایران" به تحلیل آثار نمایشنامه نویسان آذری و فارسی زبان و همچنین اولین روزنامه تئاتر ایران و ادامه‌ی روند ترجمه در ایران می‌پردازد و سومین جلد از آن هم نمایش‌ها و نهضت تئاتر از کودتای 3 اسفند 1299 تا انتهای حکومت رضاخان در شهریور 1320 را مورد بررسی قرار می‌دهد. "جمشید ملک پور" در جریان روند نگارش این اثر، به هجده سال تحقیق پرداخته که حاصل، یک اثر معتبر و جامع برای تمام علاقمندان به تئاتر است.

کتاب ادبیات نمایشی در ایران (4 جلدی)

جمشید ملک پور
جمشید ملک‌پور، نویسنده، پژوهشگر، کارگردان تئاتر و استاد ایرانی، یکی از چهره‌های مهم‌ و شناخته‌شده‌ در حوزۀ پژوهش دربارۀ نمایش ایرانی است. جمشید ملک‌پور داری مدک کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی از آمریکا و دکتری هنرهای نمایشی از استرالیا است. کتاب مرجع وسه جلدی ادبیات نمایشی در ایران، یکی از مهم‌ترین پژوهش های جامع دربارۀ تاریخ نمایش در ایران ، از این نویسنده است. گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان، تطور اصول و مفاهیم در نمایش کلاسیک و سیر تحول مضامین در شبیه&z...
دسته بندی های کتاب ادبیات نمایشی در ایران (4 جلدی)
نکوداشت های کتاب ادبیات نمایشی در ایران (4 جلدی)
کتابی که من خیلی خوشم آمد ادبیات نمایشی در ایران در دو جلد از آقای جمشید ملک پور است...
فرخ غفاری/ویژه تئاتر سوره/1371

کتاب با ارزش ادبیات نمایشی در ایران نوشته جمشید ملک پور...
ایرج افشار/فصلنامه تئاتر/1369

ادبیات نمایشی در ایران،انتخاب شده در لیست بهترین کتاب های تاریخ مشروطیت ایران.
نگاه نو/ویژه نامه مشروطیت/1385

قسمت هایی از کتاب ادبیات نمایشی در ایران (4 جلدی) (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: بیش از سه قرن است که از عمر نخستین آثار نمایشی که همان درام های مذهبی-تعزیه باشد میگذرد.ادبیات نمایشی که بر پایه ی اصول و قواعد نمایش فرنگستان پی ریزی شده نیز عمرش دارد کم کم به حدود دو قرن می رسد. جلد سوم مجموعه ادبیات نمایشی در ایران دوران حکومت رضاشاه پهلوی (1320-1300 ه.ش)را در بر میگیرد.رضا کمال شهرزاد،حسن مقدم،میرزاده ی عشقی،صادق هدایت،سعید نفیسی و گریگور یقیکیان از جمله نمایشنامه نویسانی بودند که آثاری ناسیونالیستی با نگاهی حسرت زا و رمانتیک به گذشته باستانی در این دوران از خود بر جای گذاشتند.در این جلد با مباحثی چون اپرت،نقد و تاسیس نخستین مدارس نمایشی در ایران نیز آشنا میشویم.