کتاب طنز پردازی به زبان ساده

Humor in simple language
کد کتاب : 48611
شابک : 978-9641209225
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 930
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب طنز پردازی به زبان ساده اثر محسن سلیمانی

طنز هنری است که نبود تناسب در عرصه های مختلف اجتماعی را، که در ظاهر متناسب به نظر می رسند، نشان می دهد و این خود مایۀ خنده می شود. هنر طنزپردازی، کشف و بیان هنرمندانه و زیبایی شناختی نبود تناسب در این «متناسبات» است. در ادبیات، طنز به نوع خاصی از آثار منظوم یا منثور ادبی گفته می شود که اشتباهات یا جنبه های نامطلوب رفتار بشری، فسادهای اجتماعی و سیاسی یا حتی تفکرات فلسفی را به شیوه ای خنده دار به چالش می کشد.
به کار بردن کلمۀ طنز برای انتقادی که به صورت خنده آور و مضحک بیان شود در فارسی معاصر سابقۀ بسیار طولانی ندارد. هر چند طنز به تاریخ بیهقی و دیگر آثار قدیم زبان فارسی به کار رفته، استعمال وسیعی به معنای satire اروپایی نداشته است. در زبان های فارسی، عربی و ترکی کلمه واحدی که دقیقا این معنی را در هر سه زبان دربرگیرد وجود نداشته است.
در ادبیات کلاسیک فارسی، طنز در میان آثار نویسندگان دوره های مختلف به شکل های گوناگون وجود داشته است که در صدر این افراد، عبید زاکانی، پدر هنر طنز در ادبیات فارسی قرار دارد. اما نثر و طنز معاصر با مقالات علی اکبرخان دهخدا آغاز شده است؛ مقالاتی که در روزنامه «صوراسرفیل» با مدیریت جهانگیرخان صوراسرافیل با عنوان «چرند و پرند» منتشر شد.
تألیف این کتاب در واقع پاسخی است به نیازی بسیار اساسی در جامعه ما و آن تبیین طنز به روش علمی است. مخاطبان این کتاب؛ داستان نویسان طنز، طنز پردازها در همه سطوح، نویسندگان طنز در روزنامه ها و مجلات و از همه مهم تر، فلیم نامه نویسان طنز و هنرمندان استندآپ کمدی هستند.

کتاب طنز پردازی به زبان ساده

محسن سلیمانی
محسن سلیمانی متولد ۱۳۳۸ در تهران و فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی است. وی که در حوزه ترجمه و نقد ادبیات داستانی و داستان نویسی فعالیت دارد، کار نویسندگی را در «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» از سال ۱۳۵۹ شروع کرد. در آنجا چند سالی مسئول واحد ادبیات داستانی بود و سردبیری جنگ های سوره از شماره ۱ تا ۹ را برعهده داشت. سلیمانی تاکنون در زمینه نقد ادبی، اصول داستان نویسی و نیز داستان در حدود ۷۰ کتاب ترجمه و تألیف کرده است. وی مقالات زیادی در زمینه ادبیات نگاشته که در نشریه های معتبر داخلی به چاپ...