کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر سوم)

Shahnameh
تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات (دفتر سوم)
کد کتاب : 48734
شابک : 978-6007439005
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 572
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر سوم) اثر مهری بهفر

سومین جلد از مجموعه‌ی کتاب‌های "تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" از "شاهنامه‌ی فردوسی"، اثری است به همت "مهری بهفر" که انتشارات نشر نو آن را در پانصد و هفتاد دو صفحه به چاپ رسانده و این تصحیح، فرصتی ویژه برای علاقمندان به "شاهنامه فردوسی" است که آن را در ابعاد جدیدی درک کنند و بهره‌مند شوند.
این اثر باشکوه از ادبیات فارسی ایران و جهان، با وجود اینکه توجه و اشتیاق مخاطبین زیادی را در طول سالها برانگیخته، اما گاهی به دلیل متن کهن و سخت‌خوان خود، به درستی درک نشده است. تعداد زیادی از علاقمندان به "شاهنامه فردوسی"، با وجود اینکه بسیار مشتاقند تا داستان‌های آن را بخوانند و از آن لذت ببرند، در ابتدای راه یا میانه‌ی مسیر، از خوانش دشوار آن دلسرد می‌شوند و کتاب را رها می‌کنند. اما با کوششی که "مهری بهفر" در "تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" از "شاهنامه‌ی فردوسی" داشته، مشکل این دسته از خوانندگان نیز حل شده و حال می‌توانند به نکات پنهان در واژگان جادویی و شگفت‌آور فردوسی حکیم، پی ببرند.
تصحیح تازه‌ای که "مهری بهفر" در این مجموعه کتاب‌ها از نشر نو ارائه کرده، هر بیت را به دقت موشکافی کرده و برای اینکار، نسخه‌‌های متعددی را اعم از نسخه‌ی سن ژوزف، دستنویس‌های موزه‌ی فلورانس و بریتانیا و برگردان‌های مختلف زبان‌های عربی و انگلیسی، مورد بررسی قرار داده است. وی علاوه بر شرح یکایک ابیات و معنی واژگان، به تشریح تعابیر گوناگون مجازی، کنایی و استعاری نیز اقدام کرده و واژه‌های داخل متن را از لحاظ ریشه‌شناسی نیز واکاوی می‎کند. سومین جلد از مجموعه‌ی "تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" از "شاهنامه‌ی فردوسی" به پژوهش "مهری بهفر"، درک مفاهیم مدنظر حکیم ابوالقاسم فردوسی را برای همه‌ی مخاطبان شاهنامه، از مبتدی تا حرفه‌ای، امکان‌پذیر کرده است.

کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر سوم)

مهری بهفر
مهری بهفر نویسنده و پژوهشگر است و در دانشگاه ادبیات فارسی درس می‌دهد. از وی مقالات متعددی در زمینهٔ شعر کلاسیک فارسی و شعر و داستان معاصر و بازخوانی تاریخ شفاهی زنان ایران منتشر شده است. از ایشان تا کنون پنج دفتر از «شاهنامه، تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات» منتشر شده و دفترهای بعدی به‌تدریج منتشر خواهد شد. «شاهنامه در دو بازخوانی، شاهرخ مسکوب» نیز با ویرایش ایشان در نشر نو منتشر شده است. همچنین او سردبیر و مدیر مسئول نشریهٔ ویژهٔ معرفی کتاب رود است.
دسته بندی های کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر سوم)