کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر چهارم)

Shahnameh
تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات
کد کتاب : 48735
شابک : 978-6007439111
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 622
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر چهارم) اثر مهری بهفر

اثر پیش رو دفتر چهارم از کتاب "شاهنامه‌ی فردوسی: تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" است که به همت "مهری بهفر" چاپ و منتشر شده است. در این اثر، در توصیف اشعار، رویکردی روشمند مشاهده کنیم که شاید در آثار قدیمی مشهود نبوده است. ویژگی های دستوری کلمات هر بیت در این اثر ارائه شده است و واژگان هر بیت دارای معادلی از نسخه اوستایی یا فارسی میانه می‌باشند. شخصیت‌ها و وقایع تحلیل می‌شود و تفاسیر استعاری، مجازی و کنایی شرح داده شده است. کاراکترها و رویدادهای شاهنامه در تقابل با نوشته های دیگر که همان شخصیت یا واقعه را توصیف می کنند، قرار می‌گیرد و معنای هر بیت در پایان ارائه می‌شود.
جنبه منحصر به فرد کتاب "شاهنامه‌ی فردوسی: تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" از "مهری بهفر" این است که از تک تک بیت‌ها گزارشی ارائه می‌دهد و هیچ بیتی را بی معنا باقی نمی‌گذارد. به عبارت دیگر، هر بیت مستقل از بقیه تجزیه و تحلیل می‌شود. برخلاف تعدادی دیگر از شرح‌ها که در آنها مفسران مروری کلی بر چند بیت ارائه می دهند، این یک اثر خاص است که از پرداختن به ابیات دشوار نیز ابایی نداشته و از هیچ چیز چشم‌پوشی نمی‌کند.
با توجه به آنچه در کتاب "شاهنامه‌ی فردوسی: تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" از "مهری بهفر" آمده است، خواننده با مطالعه‌ی این اثر به این نتیجه می‌رسد که همه چیز را در کنار هم یکجا دارد و در بررسی ابیات شاهنامه، به جای مطالعه چند اثر متعدد، می تواند با خواندن یک اثر، هر چه بیشتر و بهتر با شاهنامه آشنا شود و این موضوع به کتاب حاضر اهمیت ویژه ای بخشیده است.

کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر چهارم)

مهری بهفر
مهری بهفر نویسنده و پژوهشگر است و در دانشگاه ادبیات فارسی درس می‌دهد. از وی مقالات متعددی در زمینهٔ شعر کلاسیک فارسی و شعر و داستان معاصر و بازخوانی تاریخ شفاهی زنان ایران منتشر شده است. از ایشان تا کنون پنج دفتر از «شاهنامه، تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات» منتشر شده و دفترهای بعدی به‌تدریج منتشر خواهد شد. «شاهنامه در دو بازخوانی، شاهرخ مسکوب» نیز با ویرایش ایشان در نشر نو منتشر شده است. همچنین او سردبیر و مدیر مسئول نشریهٔ ویژهٔ معرفی کتاب رود است.
دسته بندی های کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر چهارم)