کتاب چرخ

The Wheel
کد کتاب : 48776
مترجم :
شابک : 978-6007806692
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

برنده جایزه فرینج فرست از جشنواره ادینبورو 2011

برنده جایزه سازمان عفو بین الملل و آزادی بیان 2011

معرفی کتاب چرخ اثر زینی هریس

نمایشنامۀ چرخ در سال 2011 نگاشته شد و همان سال در جشنوارۀ تئاتر ادینبورو به کارگردانی ویکی فدرستون به روی صحنه رفت و توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. این نمایشنامه در همان سال برندۀ جایزۀ فرینج فرست از جشنوارۀ تئاتر ادینبورو، و نیز جایزۀ سازمان عفو بین الملل و آزادی بیان شد.

صحنۀ نمایش، اسپانیای آسیب دیده و فقیر قرن نوزدهم است، بئاتریس برای مراسم عروسی خواهرش آماده می شود. اما این جشن خانوادگی با هجوم سربازها و مردی تبعیدی به خانۀ آن ها متوقف می شود. آینده برای دختر کوچک مرد تبعیدی نامعلوم است؛ بئاتریس گرچه اظهار می کند از بچه ها متنفر است، او را برمی دارد و به دنبال پدر روانه می شود تا دختر را به پدرش برساند. بدین ترتیب روزی که با آرامش شروع شده بود، به جست جویی تبدیل می شود که طی آن بئاتریس پا به دنیایی غریب می گذارد. اگرچه این نمایشنامه با استفاده از فرم تئاتر اپیک برشت فضایی را خلق می کند که باعث شده منتقدان بسیاری آن را با ننه دلاور برشت مقایسه کنند، اما مهمترین نکتۀ نمایشنامه این است که هریس، علاوه بر استفاده از فرم تئاتر اپیک برشت، با تغییراتی که در ساختار این گونه از نمایش داده، فرم و معنای جدیدی خلق می کند.

کتاب چرخ

زینی هریس
زینی هریس، چهل و پنج ساله، متولد آکسفورد و بزرگ شدۀ اسکاتلند است. در دانشگاه آکسفورد، لیسانس جانورشناسی گرفت و برای فوق لیسانس در دانشگاه هال، کارگردانی تئاتر خواند. او نمایشنامه و فیلمنامه می نویسد و کارگردانی تئاتر می کند.