کتاب کمیسیون برجام

Barjam Commission
شرح مذاکرات برجام
کد کتاب : 48992
شابک : ‏‫‬‭978-9640021507
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 492
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کمیسیون برجام اثر مرتضی احمدی

"کمیسیون برجام" اثری است به قلم "مرتضی احمدی" که "شرح مذاکرات برجام" در آن بدون توضیحات اضافه‌ای گردآوری شده است. لحظاتی قبل از منتشر شدن گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود بر اساس نتایج حاصل از مذاکرات "کمیسیون برجام"، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه این کشور را با مجوز لغو تحریم‌ها علیه ایران به وین فرستاد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنار دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ساعاتی بعد برای انتشار بیانیه ای واحد راهی وین و مقر سازمان ملل شدند.
بر این اساس "کمیسیون برجام" تصمیم گرفت که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده متوسطش را پاکسازی نموده، ذخایر اورانیوم با غنای پایین را تا 98 درصد قطع نماید و همچنین تعداد سانتریفیوژها را برای حداقل 15 سال تقریبا دو سوم کاهش بدهد. علاوه بر این ایران متعهد شد که اورانیوم بیش از 3.67 درصد غنی‌سازی نکرده و مجتمع جدید غنی‌سازی اورانیوم یا راکتور آب‌سنگین تازه‌ای احداث نکند.
طبق متن پیش رو با عنوان "کمیسیون برجام" که "مرتضی احمدی" بر تدوین آن نظارت داشته و "شرح مذاکرات برجام" را دربردارد، برای ده سال آینده تصمیم گرفته شد که غنی سازی اورانیوم به یک ساختمان که تنها مجهز به سانتریفیوژهای نسل اول است، محدود گردد. برای از بین بردن خطر توسعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای، سایر تاسیسات مطابق با پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اصلاح شده و این آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی پایبندی به توافق، به دسترسی منظم به تمامی تأسیسات هسته‌ای ایران نیاز دارد. در صورت پایبندی طرفین به برجام، ایران از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و تحریم های ثانویه ایالات متحده در نتیجه این توافق مستثنی می‌شد و از حمایت طولانی مدت شورای امنیت سازمان ملل متحد از تعهدات خود برخوردار می‌گشت.

کتاب کمیسیون برجام

دسته بندی های کتاب کمیسیون برجام
قسمت هایی از کتاب کمیسیون برجام (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در 14 جولای 2015 به ایستگاه پایانی خود رسید؛ ایستگاهی که برنامه جامع اقدام مشترک . برجام. نام گرفت. در همین زمان، دولت یازدهم به عنوان اصلی ترین حامی این توافق که مدعی بود شاهکاری بی بدیل رقم زده، همه تلاش خود را به کار بست تا برجام در نهادهای قانونی داخل کشور، چون مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار نگیرد. این میان آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر بر اجرای نص صریح قانون اساسی تاکید کردند و خواستار طی شدن مسیر قانونی آن در مجلس شدند. در این مجموعه پیش رو برآن شدیم که مجموعه صحبت های نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و کارشناسان همراه ایشان، در کنار متن پاورپوینت تخصصی که در این جلسه ارائه شده را جهت ثبت در تاریخ در مجموعه ای جداگانه گرد هم آوریم. مطالعه مجدد این اظهارات فرصتی است مناسب برای آنهایی که به دور از هیاهوهای سیاسی به دنبال کشف حقیقت می گردند.