کتاب کلمه و چیزها

Words and things
کد کتاب : 49086
شابک : 978-9642241200
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 399
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب کلمه و چیزها اثر ایرج قانونی

"کلمه و چیزها" کتابی است از "ایرج قانونی" که در چهارصد صفحه توسط انتشارات علم به عرصه‌ی چاپ رسیده و شرایط وجودی نوشتن و عمل نویسندگی را مورد بررسی قرار می‎دهد.
"ایرج قانونی" در "کلمه و چیزها" از مقام واژه سخن می‌گوید و نسبت آن را با حروف تبیین می‌کند. کلمه نه تنها با حروف، بلکه در نسبت با سایر کلمات نیز تجزیه و تحلیل می‌شود و نگارنده، عمل نویسندگی را در قالب کلمه نیز تشریح می‌نماید. نویسندگی برای بسیاری، سوای یک حرکت هنری، سیاسی و اجتماعی، تنها یک دارو و چاره برای تنهایی است و اغلب دیده شده که این نوشته‌ها، به مراتب از نوشته‌های هدف‌دار، بیشتر توانسته‌اند حق نویسنده و حس او را ادا کنند.
"ایرج قانونی" از نوشته‌ای برای همه حرف می‌زند؛ او توضیح می‌دهد که نویسنده، چطور باید قلم را روی کاغذ بچرخاند که نوشته برای عموم نیز قابل درک باشد. او همچنین مفهوم آفرینش همه را در وحدت عالم انسانی نیز بررسی می‌کند و سپس به سراغ مفهومی دقیقا عکس آنچه پیشتر گفته شد می‌رود؛ او این بار نوشته‌‌ای برای هیچکس را زیر ذره‌بین می‎برد.
در "کلمه و چیزها"، به واژه و امر تراژیک در زمین‌لرزه نیز پرداخته شده و یکی از فلاسفه‌ی معروف کلمه، لودویگ ویتگنشتاین و آرای او نیز بررسی گشته است. "ایرج قانونی" در این کتاب به تحلیل فلسفی شعر نیما نیز اقدام کرده و در مقابل مقام فوتبالیست که زیبایی‌شناس فوتبال است، مقام نویسنده را به عنوان یک معناشناس ارزش‌گذار، بازنمایی می‌کند. این اثر چهارصد صفحه‌ای که بخش‎های مختلف آن، دیدگاه‌های گوناگون "ایرج قانونی" را پیرامون "کلمه و چیزها" منعکس کرده‌اند، خواننده را به سفری پر و پیچ خم در ذهن نویسنده خواهد برد.

کتاب کلمه و چیزها

ایرج قانونی
ایرج قانونی (متولد ۱۳۳۷ در تهران) نویسنده، مترجم و پژوهشگر حوزه فلسفه است. او دانش‌آموخته لیسانس حقوق قضایی از دانشگاه تهران است. وی به واسطه‌ ترجمه آثار مارتین هایدگر و فریدریش نیچه از آلمانی به فارسی و جستارنویسی در حوزه‌ی فلسفه در ایران شناخته شده است.
قسمت هایی از کتاب کلمه و چیزها (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: این کتابی است درباره ی کلمه، نوشتن، نویسندگی و شرایط وجودی آن. ضمنا کتابی است درباره ی نیچه، ویتگنشتاین، نیما و گاه افلاطون، آنگاه که زبان به سراغ آن ها می آمد و کلمه به آن ها می پرداخت و آن ها به کلمه. کتابی است درباره ی زایش نویسنده از کلمه و کلمه از نویسنده.