کتاب نظریه های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه

Social theories
کد کتاب : 49092
شابک : 978-9642242115
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 405
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب نظریه های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه اثر مجموعه ی نویسندگان

"نظریه‌های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه" تالیفی است مشترک از "مصطفی ازکیا"، "غلامرضا غفاری"، "علی ایمانی" و "رشید احمدرش" که مفاهیم مربوط به این نظریه‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
در این کتاب که به همت نشر علم در چهارصد صفحه منتشر شده، نویسندگان در نه فصل به "نظریه‌های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه" می‎پردازند و در هر فصل، مفهوم مدنظر را به تفصیل شرح می‎دهند. پستی و بلندی فرآیندهای تاریخی و اجتماعی در تمدن و زندگی انسان، همواره به اندیشه‌ها و نظریات اجتماعی، بستری برای مطرح شدن بخشیده است. در تاریخ، نقطه‌ی آغاز شکل‌گیری، صورت بندی و تحول نظریات اجتماعی را از نظریه‌ی انحطاط ابن خلدون می‎دانند. اما به مرور و با گذشتن از مرزهای سیستم فئودال به نظام سرمایه‎داری و توسعه‌ی فرآیند صنعتی‌سازی، این نقطه‌ی آغاز در هم شکست و جامعه‌شناسان کلاسیک، اقدام به طرح نظریات جدید نمودند. کتاب پیش رو که اثری مشترک از "مصطفی ازکیا"، "غلامرضا غفاری"، "علی ایمانی" و "رشید احمدرش" است، تعدادی از مهمترین "نظریه‌های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه" را تعریف و ارزیابی می‌نماید.
در نخستین فصل این اثر، به تحولات و تفکرات اجتماعی کلاسیک پرداخته شده و فصل دوم، به نظریه‌های کنش و نئوکارکردگرایی اختصاص دارد. نویسندگان در فصل سوم، در باب نئومارکسیسم، ساختارگرایی و مدل جدید آن سخن گفته‌اند و فصل چهارم، مکتب انتقادی را از آغاز تا انجام بررسی می‎کند. مدرنیسم و پست مدرنیسم در فصل پنجم زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و فصل ششم به سرمایه‌اجتماعی و چالش توسعه می‎پردازد. فصول هفتم و هشتم کتاب "نظریه‌های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه"، نظریه نظام جهانی و بررسی انتقادی آن را به همراه جهانی شدن و چالش‎های نظری آن تجزیه و تحلیل می‎کنند و آخرین فصل کتاب نیز به نظریه نوین توسعه یا پسا توسعه اختصاص دارد.

کتاب نظریه های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه

دسته بندی های کتاب نظریه های اجتماعی معاصر با رویکرد توسعه