کتاب مهدیان دروغین

Mahdian Doroughin
(به ضمیمه هفت رساله)
کد کتاب : 49277
شابک : 978-9642246196
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 726
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مهدیان دروغین اثر رسول جعفریان

اثر پیش رو کتابی است که رسول جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران در آن " به ضمیمه هفت رساله"، "مهدیان دروغین" را معرفی می‌کند. او جهان اسلام را به بخش‌های جغرافیایی مشخص تقسیم کرده و "مهدیان دروغین" را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف تاریخ معرفی نموده است.
رسول جعفریان در ابتدای کتاب خود استدلال می‌کند که بحث درباره ادعای مهدویت هم برای مورخان اسلامی و هم برای متکلمان شیعه جذاب است. وی هدف از تألیف "مهدیان دروغین" را تحقیق در مورد کلیت داستان مدعیان نمی‌داند، بلکه به معرفی ادعای آنها می‎پردازد و معتقد است، قابل درک است که برای برخی از اصحاب دعوی، مانند بابیت در ایران، آثار زیادی تالیف شده باشد اما کتاب پیش رو اختصاص به یک ادعا و مطالب پیرامون او ندارد. هدف وی در واقع تهیه فهرستی از ادعاها بر اساس شواهد تاریخی موجود در متون بوده و با این حال سعی نموده وضعیت سیاسی و اجتماعی برخی از این جنبش‌ها را در شرایط خاص برجسته کند.
رسول جعفریان اظهار می‌کند که مهدویت یکی از عقاید محکم و مسلم شیعه و سنی است و هیچکس بدون اعتقاد به مهدویت شیعه نمی‌تواند خود را شیعه بنامد. جامعه شیعه امامی از دیرباز به این امر معتقد بوده و نه فقط مهدویت بلکه مصداق بارزش را که فرزند گرانقدر امام حسن عسکری (ع) است، مشخص کرده است.
موضوع "مهدیان دروغین" به گفته نگارنده منحصر به شیعیان نیست و اهل سنت، اگر نگوییم بیشتر، به همان اندازه گرفتار این معضل بوده و هستند. اما جامعه شیعه به ویژه از قرن سیزدهم هجری در این زمینه مستعدتر شده است و جدیت بیشتری را در روشنگری مردم شیعه که یکی از اهداف اصلی این کتاب است، طلب می‌کند.

کتاب مهدیان دروغین

رسول جعفریان
رسول جعفریان، روحانی و پژوهشگر تاریخ ایرانی است، وی اکنون استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران، رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایرانو رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران می باشد.
دسته بندی های کتاب مهدیان دروغین
قسمت هایی از کتاب مهدیان دروغین (لذت متن)
اساس کار بر این باور است که اصل نظریه ظهور مهدی در متون کهن دینی و از جمله دین مبین اسلام پذیرفته شده و ثابت بوده و اجماع بر آن وجود دارد اما بر اساس جاذبه هایی که این نظریه در بهره گیری های سیاسی و دینی داشته، همواره می توانسته بستری برای گرد آوردن مردم به دور یک مدعی مهدویت بوده و به قصد ایجاد یک حرکت و جنبش سیاسی، مورد سوء استفاده قرار گیرد.