کتاب روش شناسی مطالعات دینی

Methodology of religious studies
(تحریری نو)
کد کتاب : 49338
شابک : 978-9647673105
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 432
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روش شناسی مطالعات دینی اثر احد فرامرز قراملکی

کتاب روش شناسی مطالعات دینی، نخستین گام در تدوین نظام مند روش ها و مبانی دین پژوهی در جامعۀ ماست که در فرآیندی تعاملی با خوانندگان، تغییر نگرش، ارتقای دانش، توسعۀ مهارت و افزایش توانایی دین پژوهان را هدف خود قرار می دهد.
مطالعات دینی در جامعۀ ما، از آغاز سدۀ اخیر، تحوّلات پرفراز و نشیبی یافته است. این تحوّلات، از سویی، برخاسته از توسعۀ سیاسی و از سوی دیگر، متأثر از تحوّلات جهانی پس از قرن هیجدهم است. انقلاب صنعتی و پیشرفتهای روزافزون فن آوری اطلاعات، به ویژه پدیدۀ جهانی شدن، نه تنها محققان اسلام شناس را درگیر با مسائل کاملا نوینی کرده، بلکه ذهن و زبان مخاطبان وحی را نیز دگرگون ساخته است.
گسترش برنامه های ترویج دین و توسعۀ مطالعات دینی در چنین بستری ضرورت خود را نشان می دهد؛ با این حال، توسعۀ کمّی برنامه های دین آموزی و دین پژوهی، بدون دغدغۀ کارآیی و اثربخشی این برنامه ها، حذف مسائل به جای حلّ آن هاست. کارآیی و اثربخشی مطالعات دینی در عصر جهانی شدن، آرمانی است که به سهولت نمی توان بدان دست یافت. گام نخست در این راه، توسعۀ کمّی و کیفی در روش و ابزار چنین مطالعاتی است. بهره جستن حدّاکثری از روش ها، روی آوردها و ابزارهای متنوّع تحقیق، تمایز کاربرد بجا و نابجای آن ها و استفادۀ بهینه از روش ها، پژوهش های دین شناسی را بارور می سازد.

کتاب روش شناسی مطالعات دینی

احد فرامرز قراملکی
احد فرامرز قراملکی (زاده ۱۰ خرداد ۱۳۴۰ در تبریز، ایران)، مشاور اخلاقی سازمان‌ها و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با درجه استادی است. احد فرامرز قراملکی دهم خرداد ۱۳۴۰ در قراملک، محله‌ای معروف به باغ‌ها و مزارع حاصلخیز در تبریز، متولد شد. دورهٔ ابتدایی را در قراملک و راهنمایی و دبیرستان را در تبریز گذارند و در سال ۱۳۵۸ برای تحصیل فلسفه اسلامی وارد دانشگاه تهران شد. در تعطیلی دانشگاه به سبب انقلاب فرهنگی، به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در قراملک پرداخت و پس از بازگشایی دانشگاه ب...
دسته بندی های کتاب روش شناسی مطالعات دینی