کتاب دانشنامه فلسفه دین

Encyclopedia of Philosophy
کد کتاب : 49415
مترجم :
شابک : 978-6229728314
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 760
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1967
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دانشنامه فلسفه دین اثر پل ادواردز


دانش فلسفه دین به یک معنا از رشته های نوظهور در دوران معاصر است و به معنای دیگر قدمتی به اندازه خود فلسفه و به تعبیر دقیق تر به اندازه تفکر در حوزه دین دارد. این رشته را نمی توان به لحاظ موضوع یا حتی روش از «علم کلام» در عالم اسلام با الهیات در سنت یهودیمسیحی به طور دقیق متمایز ساخت، گو اینکه به لحاظ غایت از آن هر دو رشته متمایز است. در حالی که علم کلام و الهیات را می توان بر مبنای دو غایت تبیین عقاید دینی و دفاع خرد پسند در برابر اشکالات و شبهات پیرامون عقاید دینی تعریف کرد، فلسفه دین به چنین غایتی نمی اندیشد. در حقیقت هر غایتی که برای فلسفه به طور کلی، مانند تحری حقیقت، یا روشنگری در ذهن و زبان آدمیان، در نظر بگیریم، همان غایت در فلسفه دین نیز دنبال می شود، با این تفاوت که فلسفه دین در پی تأمین چنین غایتی در عرصه موضوعات دینی است. به همین روی برخلاف علم کلام و الهیات، که به حسب تعریف، فقط دین باوران می توانند به آنها اهتمام بورزند، در فلسفه دین سه گروه فیلسوفان دین باور، ملحد، و لاادری می توانند مشارکت در بحت داشته باشند و به واقع نیز دارند.
کتاب دانشنامه ی فلسفه ی دین یکی از جامع ترین و کامل ترین کتاب ها در زمینه ی دین و فلسفه ی آن است. این کتاب در واقع نخستین بار در سال 1967 به سر ویراستاری «پل ادواردز» در مدخل فلسفه ی دین کتاب «Encyclopedia of philosophy» منتشر شد . این کتاب شامل 54 مقاله است که به این ترتیب می باشند: پیشگفتار مترجم، تعریف، تاریخ و مسائل، زبان دینی، معرفت شناسی دینی، کثرت ادیان و تساهل دینی، علم و دین، فلسفه الهیاتی و نقد دیدگاه های الهیاتی. این اثر در حقیقت جلد سوم سه گانه ای است که قبلا دو جلئ دیگر یعنی دانشنامه فلسفه اخلاق و دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر منتشر شده اند.

کتاب دانشنامه فلسفه دین

پل ادواردز
پل ادواردز (2 سپتامبر 1923 - 9 دسامبر 2004) فیلسوف اخلاقی اتریشی-آمریکایی بود. وی از سال 1967 سردبیر دایره المعارف فلسفه هشت جلدی مک میلان بود و از دهه 1960 تا 1990 در دانشگاه نیویورک ، کالج بروکلین و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی تدریس می کرد.