کتاب سرخ گلی غنچه مثال

Sorkh Goli Ghoncheh Mesal
(گزیده ای از مخزن الاسرار نظامی)
کد کتاب : 49587
شابک : 978-9642246854
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 232
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب سرخ گلی غنچه مثال اثر مرتضی میرهاشمی

"سرخ گلی غنچه مثال" که در دویست و سی و دو صفحه به همت انتشارات علم به عرصه‌ی چاپ رسیده است، "گزیده ای از مخزن الاسرار نظامی" به انتخاب دکتر "سید مرتضی میرهاشمی" است. "نظامی گنجوی" به عنوان یکی از درخشان‌ترین شعرای قرن ششم و کل تاریخ ادبیات ایران، جز معدود شعرایی است که با به کارگیری تعبیرهای متنوع و ترکیبات گوناگون، دایره‌ی لغات را در شعر فارسی گسترش بخشید و سبب غنای آن شد. تخیل کم‌نظیر او، با به کار گرفتن قالب شعر و ساختار قصه‌گونه، مطالب زیادی را به این شکل به مخاطب عرضه کرد که هنوز هم شادابی و طراوت خود را حفظ کرده است.
از وی اشعار زیادی در حوزه‌های مختلفی نظیر شعر تعلیمی و حکمی، بزمی و غنایی و حماسی و تاریخی به جای مانده است اما مجلد پیش رو، "گزیده ای از مخزن الاسرار نظامی" است که نخستین مثنوی از پنج گنج وی و اولین تجربه‌ی شعری او به حساب می‌آید و به لحاظ حجم، از سایر آثار "نظامی" کم‌حجم‌تر است. این مثنوی همچنین از جهت موضوع نیز با دیگر مثنوی‎های نظامی تفاوت دارد و شاعر در این منظومه که تعداد ابیاتش از دو هزار عدد نیز فراتر می‌رود، تابلویی را از تفکر و نگرش شخصی خود به دنیا و زندگی، پیش روی مخاطب می‌گذارد.
علت انتخاب نام "سرخ گلی غنچه مثال" برای مجلد پیش رو، این بوده که "نظامی" خود را در هنگام سرودن مخزن‌ الاسرار با چنین لفظی خطاب می‎کند و منتظر وزش باد شمال است، که او را شکوفا کند. اثر پیش رو با برگزیدن تعدادی از بهترین اشعار این منظومه و شرح ساده و قابل دسترسی آن، خوانندگان را به بوییدن "سرخ گلی غنچه مثال" دعوت می‌کند.

کتاب سرخ گلی غنچه مثال

مرتضی میرهاشمی
سیدمرتضی میرهاشمی متولد سال 1337، دارایدکتری از دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی ،1376،کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرّس در رشته زبان و ادبیات فارسی ، 1365، وکارشناسی از دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی ، 1361 می باشد. وی در زمینه هایادبیات منظوم غنایی، ادبیات منظوم عرفانی، متون نثر کلاسیک، و تاریخ ادبیات فارسی تحقیقاتی انجام داده است. وی استادگروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی می باشد.
قسمت هایی از کتاب سرخ گلی غنچه مثال (لذت متن)
صیدکنان مرکب نوشیروان دور شد از کوکبه خسروان / مونس خسرو شده دستور و بس خسرو و دستور و دگر هیچکس/ شاه در آن ناحیت صید یاب دید دهی چون دل دشمن خراب/ تنگ دو مرغ آمده در یکدیگر وز دل شه قافیه شان تنگتر/ گفت به دستور چه دم میزنند چیست صغیری که به هم میزنند/ گفت وزیر ای ملک روزگار گویم اگر شه بود آموزگار/ این دو نوا نز پی رامشگریست خطبه ای از بهر زناشوهریست/ دختری این مرغ بدان مرغ داد شیربها خواهد از او بامداد/ کاین ده ویران بگذاری به ما نیز چنین چند سپاری به ما/ آن دگرش گفت کزین درگذر جور ملک بین و برو غم مخور/ گر ملک اینست نه بس روزگار زین ده ویران دهمت صد هزار/ در ملک این لفظ چنان درگرفت کاه براورد و فغان برگرفت/ دست بسر بر زد و لختی گریست حاصل بیداد به جز گریه چیست/ زین ستم انگشت به دندان گزید گفت ستم بین که به مرغان رسید/ جور نگر کز جهت خاکیان جغد نشانم به دل ماکیان/ ای من غافل شده دنیا پرست بس که زنم بر سر ازین کار دست...