کتاب کلک خیال انگیز (5جلدی)

Kalke KHial-Angiz
فرهنگ بسامدی و تصویری دیوان حافظ
  • 750,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: سخن سخن
    نویسنده:
کد کتاب : 49997
شابک : 978-2000220862
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 3289
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : زرکوب
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 5

معرفی کتاب کلک خیال انگیز (5جلدی) اثر حسن انوری

در این اثر علاوه بر ارایه چکیده چهار کتابی که نام برده شد، خلاصه ای از افکار، آرا و اندیشه های حافظ نیز آمده است. همچنین سعی گردیده از قول حافظ به این پرسش که رند کیست، پاسخ داده شود و به این موضوع که چرا حافظ خود را رند می نامد.

کتاب فرهنگ بسامدی و تصویری دیوان حافظ است که شامل دو بخش اصلی نظریه و عمل است. در بخش نظریه، درباره ی مبانی ژانر فانتاستیک و همناک در حوزه های مختلف ازجمله فلسفه، روانکاوی و البته ادبیات بحث می شود. سپس کاربرد فانتاستیک در حوزه ی روانکاوی و در آثار ینتش، لاکان، سیکسوا و در مقاله ی شگرف بررسی می شود.

در پایان، به تفصیل رویکرد ساختاری وهمناک که تودوروف طرح کرده است، بررسی می شود و ژانر وهمناک به شگرف، شگفت و تمثیل و انواع فرعی تر تقسیم می شود. در بخش عمل، اصول فانتاستیک در گزیده ی آثار ادبیات فارسی بررسی می شود. نخست برخی از حکایات باب های ششم تا دهم کتاب فرج بعد از شدت تحلیل می شود و در ادامه پیشنهاد داده می شود در بررسی این نوع داستان ها به جای فنتستیک، از واژه ی کرامات استفاده شود. پس از آن داستان های هفت پیکر نظامی، گزیده ای از قصه های هزارویک شب و برخی از حکایات کتاب عجایب هند رامهرمزی با توجه به رویکرد ساختاری تودوروف به فانتاستیک بررسی می شود. بخش دوم کتاب با تلقی داستان های سوره ی کهف به منزله ی نوعی ادبیات عجیب یا معجزات به پایان می آید.

کتاب کلک خیال انگیز (5جلدی)

حسن انوری
حسن انوری (زادهٔ ۱۰ اسفند ۱۳۱۲ در تکاب) استاد بازنشستهٔ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، مصحّح گلستان سعدی، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او به‌عنوان چهرهٔ ماندگار در رشتهٔ «ادبیات» معرفی شده‌است. همچنین، بخشی از پژوهش‌های او به حافظ‌پژوهی اختصاص دارد. نام خانوادگی انوری به خاطر تعلق خاطر پدر حسن انوری به شاعران برگزیده شده و چون اجازه استفاده نام خانوادگی فردوسی و سعدی به او داده نشد، نام انوری شاعر قرن...
دسته بندی های کتاب کلک خیال انگیز (5جلدی)