کتاب فراسوی مرزهای استدلال

The Outer Limits of Reason
کد کتاب : 50060
مترجم :
شابک : 978-6001173745
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فراسوی مرزهای استدلال اثر نوسان اس یانوفسکس

کاوشی در مورد محدودیت های علمی دانش که باورهای عمیق ما را در مورد جهان، عقلانیت و خودمان به چالش می کشد.
بسیاری از کتاب ها آنچه در مورد جهان شناخته شده است توضیح می دهند. این کتاب آنچه را که نمی توان دانست بررسی می کند. این اثر به جای کاوش در حقایق شگفت‌انگیزی که علم، ریاضیات و عقل برای ما آشکار کرده‌اند، آنچه را که علم، ریاضیات و عقل به ما می‌گویند قابل آشکار شدن نیست، مطالعه می‌کند. نوسون یانوفسکی در «فراسوی مرز های استدلال» آنچه را که نمی‌توان پیش‌بینی کرد، توصیف کرد یا دانست، و آنچه را هرگز درک نخواهد شد، در نظر می‌گیرد. او محدودیت های کامپیوتر، فیزیک، منطق و فرآیندهای فکری خودمان را مورد بحث قرار می دهد.
یانوفسکی وظایف ساده‌ای را که برای کامپیوترها تریلیون‌ها قرن طول می‌کشد تا انجام دهند و سایر مشکلاتی که رایانه‌ها هرگز نمی‌توانند آنها را حل کنند، توصیف می‌کند. جملات انگلیسی کاملا ساخته شده که هیچ معنایی ندارند. سطوح مختلف بی نهایت؛ دنیای عجیب کوانتومی؛ ارتباط نظریه نسبیت؛ علل تئوری آشوب؛ مسائل ریاضی که با روش های عادی قابل حل نیستند. و جملاتی که درست است اما قابل اثبات نیست. او محدودیت‌های شهود ما درباره جهان را توضیح می‌دهد - ایده‌های ما درباره مکان، زمان، و حرکت، و رابطه پیچیده بین دانش و معلوم.
یانوفسکی با حرکت از امر عینی به امر انتزاعی، از مسائل زبان روزمره گرفته تا سوالات فلسفی سرراست و تشریفات فیزیک و ریاضیات، انبوهی از مسائل و پارادوکس های حل نشدنی را نشان می دهد. او با بررسی محدودیت‌های مختلف دانش ما نشان می‌دهد که بسیاری از این محدودیت‌ها الگوی مشابهی دارند و با بررسی این الگوها می‌توان ساختار و محدودیت‌های خود عقل را بهتر درک کرد. یانوفسکی حتی تلاش می‌کند به فراتر از مرزهای عقل نگاه کند تا ببیند، اگر چیزی وجود دارد، چه چیزی وجود دارد.

کتاب فراسوی مرزهای استدلال

نوسان اس یانوفسکس
نوسان اس يانوفسكس (Noson S. Yanofsky) استاد گروه کامپیوتر و علوم اطلاعات در کالج بروکلین و مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیتی نیویورک است. وی یکی از نویسندگان محاسبات کوانتومی برای دانشمندان رایانه است.
دسته بندی های کتاب فراسوی مرزهای استدلال
نکوداشت های کتاب فراسوی مرزهای استدلال
In my view, Outer Limits is an extraordinary, and extraordinarily interesting, book. It is a cornucopia of mind-bending ideas.
به نظر من، فراسوی مرزهای استدلال کتابی خارق العاده و فوق العاده جالب است. این کتاب سرشار از ایده های جذاب است.
New Scientist

he scope of the material covered is so wide, and the writing so clear and intuitive, that all readers will learn something new and stimulating.
دامنه مطالب پوشش داده شده به قدری گسترده و متن آنقدر واضح و شهودی است که همه خوانندگان چیزهای جدید و محرکی را خواهند آموخت.
Raymond S. Nickerson

قسمت هایی از کتاب فراسوی مرزهای استدلال (لذت متن)
روش دیگر برای سنجش تمدنها میزان طرد اندیشه های غیر علمی و غیر عقلانی است. امروز پیشرفته تر هستیم چون کیمیاگری را به سطل زباله رویاهای احمقانه انداخته ایم و فقط به مطالعه شیمی پرداخته ایم. قرنها مقاله راجع به اختر گویی؟ مهملاتی بیش پنداشته نشد و مطالعه اخترشناسی خود را حفظ کردیم. همچنان که تمدنی پیشرفت می کند، باورها و افسانه های خود را در معرض تحلیل منطقی قرار میدهد و چیزهایی را که در کرانهای خرد قرار ندارد نادیده می گیرد. تمدنها برای ترقی خود از ابزار خرد استفاده می کنند، عقلانیت و خرد روشگان هایی هستند که جامعه از آنها برای پیشرفت استفاده می کند. زمانی که فرهنگی معقولانه رفتار می کند پیشرفت خواهد کرد. هنگامی که راه خود را از خرد جدا | می کند یا به فراسوی مرزهای خرد گام برمی دارد، راکد میشود یا پسرفت می کند. خرد آشکال گوناگونی دارد. اگر بخواهیم به صورت کلی (و شاید غیردقیق) بگوییم، علم زبانی است که از آن استفاده می کنیم تا جهان فیزیکی و سنجش پذیر را توصیف و پیش بینی کنیم. ریاضیات بیشتر انتزاعی را می توان به دو حوزه تقسیم کرد: ریاضیات کاربردی زبان علم و ریاضیات محض زبان خرد است. منطق هم زبان خرد است.