کتاب زیبایی شناسی و نظریه رمان

Questions of Literature and Aesthetics
کد کتاب : 50063
مترجم :
شابک : 978-6226025409‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 285
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب زیبایی شناسی و نظریه رمان اثر میخاییل باختین


باختین در اولین نوشته خود (1924) در برابر فرمالیسم روسی در تأملی در محتوا، ماده و فرم موضع می گیرد. هدف مطالعات زیر این است که نشان دهد رمان، تنها ژانر ادبی که در تماس با واقعیت و با شدن شکل می‌گیرد، جهان کوچکی از زبان‌های مختلف است. علاوه بر این، فضا و زمان به شیوه‌ای خاص سازماندهی شده‌اند، در ساختاری (یک «کرونوتوپ») که در اینجا در رمان یونانی و لاتین، زندگی‌نامه باستانی، عاشقانه‌های جوانمردی، فولکلور، رمانس-بت و در رابله بررسی شده است. به نظر می رسد دو عامل اصلی در ظاهر رمان، فرهنگ خنده، باستان و قرون وسطی، و جهان وطن گرایی اواخر دوران باستان باشد.
"میخائیل میخایلوویچ باختین")، فیلسوف و متخصّص روسی ادبیات بود که آثار تأثیرگذاری در حوزهٔ نقد و نظریهٔ ادبی و بلاغی نوشته‌است. آثار او، که به موضوعات متنوعی می‌پردازند، الهام‌بخش گروهی از اندیشمندان؛ ازجمله مارکسیست‌های جدید، ساختارگرایان، پسا-ساختارگرایان و نشانه‌شناس‌ها بوده‌است. اینان، اندیشه‌های باختین را در نظریه‌های خود جا داده و ترکیب کرده‌اند. استالین او را به قزاقستان تبعید کرد و در آن‌جا کتاب‌هایی نوشت که امروزه اهمیت فراوانی برای مطالعات ادبی و به همین ترتیب، تحلیل و نقد رسانه دارند. مجادلات فراوانی در این‌باره وجود دارد که آیا او از نام‌های مستعار مختلف برای بعضی از کتاب‌هایش استفاده کرده یا این‌که کسانی که نامشان روی کتاب‌هاست (پاول مدودف، ولنیتن ولوشینف)، واقعا آن‌ها را نوشته‌اند. نظر غالب اکنون این است که کتاب‌ها را خود باختین نوشته‌است. در بیست سال گذشته یا در همین حدود، که کتاب‌های باختین به انگلیسی ترجمه شدند، اهمیت باختین به‌طور گسترده‌تری شناخته شد.

کتاب زیبایی شناسی و نظریه رمان

میخاییل باختین
میخائیل میخائیلویچ باختین (۱۸۹۵-۱۹۷۵)، فیلسوف و متخصص روسی ادبیات بود که آثار تأثیرگذاری در حوزهٔ نقد و نظریهٔ ادبی و بلاغی نوشته. آثار او، که به موضوعات متنوعی می‌پردازند، الهام‌بخش گروهی از اندیشمندان ـ از آن‌جمله مارکسیست‌های جدید، ساختارگرایان، پسا-ساختارگرایان و نشانه‌شناس‌ها ـ بوده‌است. اینان، اندیشه‌های باختین را در نظریه‌های خود جا داده و ترکیب کرده‌اند. استالین به قزاقستان تبعیدش کرد و در آن‌جا، کتاب‌هایی نوشت که امروزه اهمی...