کتاب خاطرات دو سفیر

Memoirs of two ambassadors
اسراری از سقوط شاه و نقش انگلیس و آمریکا در ایران
کد کتاب : 50110
مترجم :
شابک : 978-6222462499
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 591
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خاطرات دو سفیر اثر ویلیام سولیوان

کتاب «خاطرات دو سفیر» به شرح خاطرات «ویلیام سولیوان» سفیر آمریکا و «آنتونی پارسونز» سفیر انگلستان در تهران در زمان شکل گیری انقلاب اسلامی ایران می پردازد.
خاطرات دو سفیر پیشتر به صورت دو کتاب مجزا تحت عنوانهای «مأموریت در ایران» به قلم سولیوان و «غرور و سقوط» به قلم آنتونی پارسونز، ترجمه و منتشر شده بود اما پس از گذشت سالها، مترجم تصمیم گرففت این دو کتاب را در یک مجموعه به همراه بخشهایی از خاطرات «جیمی کارتر»، «سایروس ونس» و «زبیگنیو برژینسکی»، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری به چاپ رساند که حاصل آن همین کتاب با عنوان خاطرات دو سفیر است.
ویلیام سولیوان پیش از آن که به عنوان سفیر آمریکا در ایران منصوب شود، به مدت 4 سال پست سفارت ایالات متحده در فیلیپین را داشت. در این مدت مذاکرات طولانی ای را به منظور تجدیدنظر در شرایط استفاده از پایگاههای نظامی و همچنین انعقاد یک قرارداد بازرگانی جدید با دولت فیلیپین آغاز کرده بود که البته نتوانست به موفقیت چندانی در آنها دست یابد.
سولیوان در ژوئن سال 1977 از سوی دولت جیمی کارتر که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده بود، به عنوان سفیر آمریکا در ایران منصوب شد و این در حالی بود که پیش از آن او سابقه فعالیت دیپلماتیک در هیچ کشور اسلامی را نداشت.

کتاب خاطرات دو سفیر

ویلیام سولیوان
ویلیام هیلی سالیوان (William Healy Sullivan) (زاده ۱۲ اکتبر ۱۹۲۲ - درگذشته ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳) آخرین سفیر آمریکا در ایران بود که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ در ایران خدمت می‌کرد.سالیوان، پیش از انتخاب به عنوان سفیر آمریکا در تهران، هیچگاه تجربه کار با ایران و حتی یک کشور اسلامی را نداشت. نزدیک‌ترین محل مأموریت او به تهران کلکته، آن هم حدود سی سال پیش از حضور در ایران بود. سالیوان در طول دوره مأموریت خود با انقلاب اسلامی ایران مواجه شد و تحت تأثیر اختلافات سایروس ونس و زیبیگنیو برژینسکی، با برژین...