کتاب تاراج بزرگ

Large looting
آمریکا و غارت میراث فرهنگی ایران (1941 - 1925 م)
کد کتاب : 50328
شابک : 978-9645645982
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 431
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب تاراج بزرگ اثر محمدقلی مجد

مطالعات شرق شناسی در سال 1312 م،با شکل گیری کرسی تدریس زبان های شرقی در دانشگاه های اروپایی آغاز شد.این مطالعات با رونق سفرنامه نویسی در پی عصر اکتشافات تداوم یافت و از ربع آخر قرن هجدهم برمبنای گفتمان مدرنیته به صورت یک رشته مطالعات علمی درآمد.از آن جائی که در این گفتمان دانش و قدرت در پیوند باهم معنا و مفهوم می یافتند،قدرت های امپریالیستی به تدریج از دانش حاصل از مطالعات شرق شناسی برای نفوذ،تسلط و غارت منابع طبیعی و فرهنگی ممالک تحت استعماره بهره برداری کردند.
«محمد قلی مجد»،استاد بازنشسته دانشگاه پنسیلوانیا،در کتاب این کتاب با تأکید بر اسناد وزارت امور خارجه ایالات متحده،نشان می دهد که در عرصه ی روابط فرهنگی و علمی رابطه ی ایالات متحده و ایران در فاصله سال های 1320-1304 ه.ش/1941-1925 م در قالب«گفتمان تاراج»تعریف می شده است. به عبارت دیگر،وی بیان می دارد که یکی از نتایج پیوند دانش حاصل از مطالعات شرق شناسی و قدرت امپریالیسم،نفوذ«گفتمان تاراج» در اندیشه و عمل شرق شناسان در عرصه ی روابط علمی و فرهنگی با ممالک تحت استعمار است.چنان چه شرق شناسان و موسّسات شرق شناسی در ایالات متحده به بهانه ی تحقیق و پژوهش به غارت آثار باستانی و گنجینه های هنری ایران در فاصله ی سال های 1320-1304 ه.ش پرداخته و همانند سیاستمداران و مأموران وزارت امور خارجه و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در ایران،رفتار می کردند.
به بیان دیگر تاراج بزرگ فصلی غم انگیز و تأسف بار از تاریخ ایران در دوره رضاشاه است؛ بخشی ناشناخته از تاریخ معاصر ایران است که در کشاکش سیاست های روز تاکنون از نظرها مخفی مانده است. در این کتاب با استناد به اسناد وزارت خارجه آمریکا از ماجرای تاراج بزرگ میراث باستانی ایران به دست آمریکاییان و عوامل داخلی آنان پرده برداشته شده است. شاید بسیاری از ایرانیان حتی اهل تحقیق و نظر، ندانند این حجم عظیم و خیره کننده از ثروت باستانی ایران چگونه به موزه متروپولیتن، بوستون، شیکاگو و ... راه یافته است؛ و نیز شاید ندانند 000/30 قطعه لوح گلی فاخر و نفیس چگونه به صورت «امانت» و به بهانه رمز گشایی به شیکاگو منتقل شد و دیگر هرگز به ایران برنگشت.

کتاب تاراج بزرگ

محمدقلی مجد
محمدقلی مجد متولد ۱۳۲۴. محقق ایرانی مقیم ایالات متحده آمریکاست. تحصیلاتش را در دانشگاه‌های سن اندریو (۱۹۷۰) و منچستر (۱۹۷۵) و کرنل (۱۹۷۸) با درجه دکترا به پایان برد و سپس در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، از جمله دانشگاه پنسیلوانیا، تدریس کرد. در این سال‌ها مقالات متعددی از مجد در نشریاتی چون مجله آمریکایی اقتصاد کشاورزی، مجله مطالعات دهقانی، مجله بین‌المللی مطالعات خاورمیانه، مطالعات خاورمیانه، و مجله خاورمیانه انتشار یافت. دکتر محمدقلی مجد از سال ۱۹۹۹ به‌طور تمام وقت به ...