کتاب شناختنامه شیرکو بیکس

Sherko Bekas
کد کتاب : 51345
شابک : 978-6003768253
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 580
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب شناختنامه شیرکو بیکس اثر امید ورزنده

شیرکو بیکس بی گمان تاثرگذارترین شاعر کرد است، شاعری که پای شعر کردی را به آن سوی مرزها کشاند و جهان را با زخم ها و رنج های ازلی ملت کرد آشنا کرد. شاید هیچ عمل سیاسی به اندازه ی شعر شیرکو نتوانسته باشد فاجعه ی حلبچه و انفال و نسل کشی کرد ها به دست رژیم بعث را به جهانیان نشان دهد.

کتاب شناختنامه شیرکو بیکس

امید ورزنده
ادیب و مترجم ایرانی که در سال 1350 خورشیدی، در شهر مریوان، از توابع استان کردستان دیده به جهان گشود. پس از پایان دوران متوسطه، به ادامه‌ی تحصیل پرداخت و در سال 1374، موفق به‌دریافت لیسانس در رشته‌‌‌ی مترجمی زبان انگلیسی، از دانشگاه همدان گردید. از سال 1375 همکاری با نشریات و انجمن‌‌‌های ادبی را آغاز نمود و چند سال عضو هیئت تحریریه و شورای نویسندگان هفته‌‌‌نامه‌ی «آبیدر» (اولین هفته‌‌‌نامه‌‌‌ی...
قسمت هایی از کتاب شناختنامه شیرکو بیکس (لذت متن)
آنچه شیرکوی شاعر را از دیگر هم نسلانش متمایز می سازد، قدرت تخیل سرکش و بی پروای او و نیز سلطه اش بر زبان و واژه است. تخیل خلاقانۀ شیرکو به گونه ای است که حتی در گفت وگوهای روزانه اش مخاطبْ خودش را در مقابل دریایی از خیال و واژه و تصویر می بیند. شعر شاعر را آنچنان با خود می برد که وقتی به خود می آید، می بیند بیش از پانزده هزار صفحه شعر سروده است. شیرکو با آگاهی کامل از انواع ادبی و ظرفیت های آن ها و با درآمیختن ژانرهای مختلف ادبی و استفاده از امکانات هرکدام، زبان و فرمی می آفریند که ازآن خود اوست. درامای شعری، رمان - شعر، شعر - داستان و… محصول بی قراری، بی پروایی و خلاقیت شیرکو بیکس است.