کتاب ترجمه و شرح بدایه الحکمه (جلد اول)

Bedayat alHekmah
کد کتاب : 51443
شابک : 978-9642611041
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 399
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ترجمه و شرح بدایه الحکمه (جلد اول) اثر سید محمدحسین طباطبایی

اثر پیش رو جلد نخست از "ترجمه و شرح بدایه الحکمه" از "سید محمدحسین طباطبایی" است که دکتر "علی شیروانی"، شرح و ترجمه‌ی آن را انجام داده است. "بدایه الحکمه" در واقع خلاصه‌ای از فلسفه صدرایی به نام "حکمت متعالیه" است که مطابق با آخرین سیر تحول آن گردآوری شده است و دکتر "علی شیروانی" معتقد است که این اثر صرفا استدلالی است و بر اساس دلیل و برهان به نگارش درآمده است. به گفته وی، "بدایه الحکمه" از پرگویی و حشو به دور است و متنی محکم و استوار ارائه می‌دهد که جایگاه آن در حکمت متعالیه با "اشارات" بوعلی در حکمت مشایی قابل مقایسه است. عبارات به کار رفته در این اثر اگرچه مختصر است، اما گیج‌کننده نیست و خلاصه‌ای جامع است که مهمترین عناوین و موضوعات حکمت الهی را در بر می‌گیرد.
با این حال، دکتر "علی شیروانی" معتقد است که فشردگی کتاب "بدایه الحکمه" از "سید محمدحسین طباطبایی" و مختصر بودن مطالب ارائه شده در آن، بسیاری از اهداف آن را از افراد تازه وارد به این موضوع، پنهان کرده است و دانشجویان محتوای آن را به خوبی درک نمی‌کنند. به این ترتیب کتاب "ترجمه و شرح بدایه الحکمه" تلاشی است برای پرداختن به این امر، با نوشتن شرحی که هدف کتاب را برجسته می‌کند و محتوای آن را روشن می‌کند.
از ویژگی‌های کلیدی کتاب "ترجمه و شرح بدایه الحکمه" می‌توان به این مساله اشاره کرد که قبل از بیان ادله و ادعاهای مختلف، سعی شده است موضوع بحث به درستی روشن شود. زیرا مفسر معتقد است که در مساله‌های فلسفی، تشخیص صحیح موضوع و محمول دشوارتر از تصدیق آن است و اکثر اشتباهات در مسائل فلسفی ناشی از تشخیص عدم تصویر صحیح از اصل مسئله است. او مدعی است که در بسیاری از شرایط، اگر موضوع و مقدمات قضیه به درستی فهمیده شود، نیازی به ارائه دلیلی برای اثبات ادعا نیست و انسان آگاهانه آن را می‌پذیرد.

کتاب ترجمه و شرح بدایه الحکمه (جلد اول)

سید محمدحسین طباطبایی
سید محمدحسین طباطبایی (زاده ۱۲۸۱ تبریز - درگذشته ۲۴ آبان ۱۳۶۰ قم) معروف به علامه طباطبایی روحانی، عارف، فیلسوف و نویسنده ایرانی بود. وی از مراجع تقلید شیعه و از مدرسان حوزه علمیه قم بشمار می آمد، که از شاگردان وی می توان به مرتضی مطهری، سید محمد بهشتی، سیدعلی خامنه ای، ناصر مکارم شیرازی،محمدرضا مهدوی کنی و محمدتقی مصباح یزدی اشاره کرد. تفسیر المیزان، نهایةالحکمة، شیعه در اسلام و اصول فلسفه و روش رئالیسم از آثار اوست.
دسته بندی های کتاب ترجمه و شرح بدایه الحکمه (جلد اول)