کتاب جنسیت و هستی شناسی

What IS Sex?
کد کتاب : 52067
مترجم :
شابک : 978-6229596760
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 256
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جنسیت و هستی شناسی اثر آلنکا زوپانچیچ

چرا سکسوالیته در نقطه "اتصال کوتاه" بین هستی شناسی و معرفت شناسی قرار دارد؟
اگر همانطور که لاکان ادعا می‌کند، بتوانیم دقیقا همان رضایتی را که از رابطه جنسی از صحبت کردن (یا نوشتن، نقاشی، دعا کردن یا فعالیت‌های دیگر) دریافت می‌کنیم، بدست آوریم، چه؟ منظور این نیست که رضایت حاصل از صحبت را با اشاره به منشأ جنسی آن توضیح دهیم، بلکه این است که رضایت از صحبت کردن، خود جنسی است. رضایت از صحبت کردن حاوی یک کلید برای رضایت جنسی است (و نه برعکس) - حتی کلیدی برای خود جنسیت و تضادهای ذاتی آن. دیدگاه لاکانی پاسخ به این سوال ساده به نظر می رسد. در این جلد از مجموعه مدارهای کوتاه، آلنکا زوپانچیچ دقیقا از این منظر به مسئله می پردازد و جنسیت را یک مشکل فلسفی مناسب برای روانکاوی می داند. و از روانکاوی، منظور او از فروید و لاکان است، نه آن دسته از پزشکان متخصص بالینی که لاکان آنها را «ارتوپدهای ناخودآگاه» می نامند.
زوپانچیچ استدلال می‌کند که جنسیت در نقطه‌ای از «اتصال کوتاه» بین هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی قرار دارد. جنسیت و دانش حول یک منفی بنیادی ساختار یافته اند که آنها را در نقطه ناخودآگاه متحد می کند. ناخودآگاه (همانطور که با تمایلات جنسی مرتبط است) مفهوم پیوند ذاتی بین هستی و دانش در منفی بودن آنهاست.

کتاب جنسیت و هستی شناسی

آلنکا زوپانچیچ
آلنکا زوپانچیچ، زاده ی 1 آپریل 1966، فیلسوفی اهل اسلوونی است که فعالیت هایش بر روانکاوی تمرکز دارد. زوپانچیچ در سال 1990 از دانشگاه لیوبلیانا فارغ التحصیل شد. او اکنون محقق فعال در نهاد فلسفه ی آکادمی علوم و هنرهای اسلوونی است. دیدگاه های فلسفی زوپانچیچ به صورت عمده تحت تأثیر فیلسوفان لاکانی اسلوونی از جمله اسلاوی ژیژک است.
قسمت هایی از کتاب جنسیت و هستی شناسی (لذت متن)
بنابراین آنچه را که در تلقی روان درمانی معاصر از جنسیت می گذرد می توان به صورت زیر توصیف کرد در گام نخست واگرایی کاملی از مفهوم فرویدی جنسیت روی میدهد و مفهوم فرویدی جنسیت به توصیفی از ویژگی های تجربی ع مشخصی از کردار فروکاسته میشود سپس در گام دوم، (ناخواسته) د که جنسیت دقیقا همان چیزی است که در گام نخست به آن فروکاسته . بود ،یعنی یک پدیدار فرعی که زیادی گنده اش کرده اند. برای نمونه وقتی کسی کمان می کند ادعای روانکاوی این است که ریشه تمام مشکلات (نوروتیک) ما را باید در سکس بد یا ناکافی جست و جو کرد، دقیقا آنچه کنار گذاشته میشود خود روانکاوی است. این شاید نکته حیرت آوری است که فروید حشی مطرح میکند؛ و دقیقا وجه اشتراک دو مقاله خویش به نام روانکار در منظر درمانی متضاد منظری) که ادعا کند سکس راه حل همه چیز است و منظری که آن را به منزله چیز بی اهمیتی که زیادی کنده شده کنار می گذارد است.