کتاب نقد تحریف مدرن امام خمینی

Critique of Imam Khomeini's modern distortion
کد کتاب : 52409
شابک : 978-9648978322
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2022
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نقد تحریف مدرن امام خمینی اثر عطاءالله مهاجرانی

"نقد تحریف مدرن امام خمینی" که پیرامون نظرات "آیت‌الله سید روح ‌الله خمینی" درباره‌ی جنگ ایران و عراق به نگارش درآمده، اثری از "عطاءالله مهاجرانی" است که خود وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. نام "عطاءالله مهاجرانی" بارها در محافل مختلف سیاسی و فرهنگی و در مناصب مختلف به گوش رسیده و این مساله نشان می‌دهد که وی با توجه به تجربیاتی که در این زمینه‌ها داشته، "نقد تحریف مدرن امام خمینی" را به شکل همه‌جانبه‌ی به نگارش در آورده است.
و اما جنگ ایران و عراق؛ جنگی که صدام حسین آن را فرصتی بزرگ برای عراق می‌دانست، فرصتی که فقط یک بار در هر قرن رخ می‌دهد. صدام معتقد بود که اگر در جنگ با ایران پیروز شود، خود رهبر جهان عرب و عراق، مرکز خاورمیانه خواهد شد. ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای نفت خیز عربی همگی در پشت صحنه و گاه بدون رودروایسی و آشکارا برای این هدف کار می کردند.
صدام جنگ را به قصد پیروزی سریع و آسان شروع کرد. دیکتاتوری بعث عراق که بیش از 20000 کیلومتر مربع از خاک ایران را اشغال کرده بود، جمهوری اسلامی را مسئول شروع درگیری می‌دانست. برخی از گرو‌ه‌های سیاسی ایران نیز بر این باور بودند و این تحریف روشن، هنوز هم صورت می‌گیرد. در راستای اهداف سیاسی خود، این احزاب، ایران و امام خمینی (ره) را به عنوان محرک درگیری معرفی کردند و تأکید کردند که اگر ایشان پافشاری نمی‌ورزید، جنگ صورت نمی‌گرفت.
"عطاءالله مهاجرانی" بر اساس اسناد محرمانه دولت عراق، گفته‌های ژنرال‌ها، مقام‌های سیاسی و حزبی این دولت و برخی از برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی، "نقد تحریف مدرن امام خمینی" را نوشته و به سوالات عدیده‌ای پیرامون جنگ ایران و عراق پاسخ داده است.

کتاب نقد تحریف مدرن امام خمینی

عطاءالله مهاجرانی
سید عطاءالله مهاجرانی (زادهٔ ۱۳۳۳ اراک) نویسنده و سیاست‌مدار ایرانی است. وی نمایندهٔ شیراز در دوره اول مجلس شورای اسلامی، معاون پارلمانی نخست‌وزیر در دوران نخست‌وزیری میرحسین موسوی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، عضو شورای سیاستگذاری صدا و سیما و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دورهٔ اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی بود. او همچنین عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس بود و هم‌اکنون در بریتانیا سکونت دارد.
دسته بندی های کتاب نقد تحریف مدرن امام خمینی
قسمت هایی از کتاب نقد تحریف مدرن امام خمینی (لذت متن)
مترجمان و برخی مفسران به تفاوت دو ترکیب «عن مواضعه» و «من بعد مواضعه» توجه لازم نداشته اند. در «عن مواضعه» تحریف سخن بی درنگ انجام شده و در «من بعد مواضعه» پس از گذار زمان صورت گرفته است. از سیاق آیات به روشنی می توان تفاوت دو موقعیت اجتماعی و سیاسی و نیز دو موقعیت زمانی را شناسایی کرد. چنان که تحریف سخن و شخصیت امام خمینی در دوران پیروزی انقلاب و نیز در دهه فجر انقلاب، بهمن ماه ۱۳۵۷ تا خرداد ماه ۱۳۶۸ صورت گرفت. پس از رحلت ایشان و گذار سال ها، در سه دهه سپری شده تا به امروز، همچنان دستگاه تحریف ساز پر تکاپوست و در کار دگرگونه سازی و واژگونه نمایی شخصیت و منش و روش امام خمینی است. به عنوان نمونه، عباس میلانی در کتاب «ایرانیان برجسته و متشخص»، درباره واکنش امام خمینی به یک پرسش، زمانی که در روز ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ با هواپیمای ایر فرانس به تهران می آمدند و هواپیما وارد مرز هوایی ایران شده بود، داستان واره و تفسیری روایت کرده است. امام خمینی از دید عباس میلانی فردی بی احساس نسبت به کشور و ملت ایران بوده است. ایشان تمام این داوری را از واژه «هیچ» استنباط کرده است. مین روایت را موسی الموسوی در کتاب «الثورهٔ البائسهٔ» که به سفارش دولت عراق و علیه امام خمینی و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نوشت، مطرح کرده است. موسوی نوشته است، آیت الله خمینی گفته بود: «از این که به ایران برمی گردم هیچ احساس خاصی ندارم.» پاسخ امام فقط یک کلمه بود. در روایت داستانی تحریف های متنوعی صورت گرفته است. وقتی صادق قطب زاده پرسش خبرنگار را ترجمه می کند، می پرسد: «حالا چه احساسی دارید؟» امام خمینی به نقطه دور دستی نگاه می کند و می گوید: «هیچ!» برخی با توجه به شناختی که از سبک سخن و سلوک عرفانی امام خمینی داشته اند، می دانسته اند که واژه «هیچ» در سیاق شخصیت عرفانی و ادبیات امام چه معنایی می دهد. برخی نیز مثل طعمه ای واژه را شکار کرده و امام خمینی را فردی بی احساس نسبت به ایران و ملت ایران معرفی کرده اند. واقعیت و ریشه های تحریف از کجاست؟