کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد

Ghahveye Istanbul nikou misouzad
استانبول به روایت مسافران دوره قاجار
کد کتاب : 5291
شابک : 9786009688456
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

دومین کتاب از مجموعه کتاب های «تماشای شهر»

معرفی کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد اثر علی اکبر شیروانی

"قهوه استانبول نیکو می سوزد" به همت "علی اکبر شیروانی" دومین کتاب از مجموعه کتاب های "تماشای شهر" است که "استانبول به روایت مسافران دوره قاجار" را به تصویر می کشد. مجموعه ی "تماشای شهر" عنوان چندین جلد از کتاب های نوشته شده در سبک ادبیات سفرنامه است که شرح مسافران دوره ی قاجار به شهرهایی نظیر سن پترزبورگ، بمبئی، پاریس، لندن و این بار استانبول را در بردارد.
آنچه "علی اکبر شیروانی" در کتاب "قهوه استانبول نیکو می سوزد" گردآوری کرده، مجموعه ای است از خاطرات دو پادشاه قاجار یعنی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه، چند چهره ی صاحب منصب و شاهزادگانی از همین سلسله و همچنین سفرنامه هایی که سیاحان، تاجران و دیگر مسافران ایرانی از خود برجای گذاشته اند. به این ترتیب مطالعه ی این کتاب، دید نسبتا خوبی از استانبول در آن دوران، از دریچه ی نگاه ایرانیانی که فرصت دیدن این شهر معروف را داشته اند، می دهد.
عمده ی تمرکز کتاب "قهوه استانبول نیکو می سوزد" بر مشاهدات مسافران متمرکز شده و اکثریت قریب به اتفاق آن ها یک تصویر دلپذیر و مطبوع از شهر استانبول ارائه کرده اند. در این اثر توصیفات چشمگیری از ابنیه و اماکن نظیر بازارها، کاخ ها، مساجد، مقبره ها، محلات، باغ ها و ... صورت گرفته و همچنین از چهره و ظاهر مردم استانبول، ادب و متانت آن ها، اعیاد، جشن ها و مراسم جالب آنان نیز سخن به میان آمده است. همانطور که انتظار می رود، ادبیات متونی که در کتاب "قهوه استانبول نیکو می سوزد" گردآوری شده، در زمره ی ادبیات سفرنامه ای قاجاری قرار می گیرد اما نوع نگارش متون به گونه ای است که خواننده ی امروزی را دچار دشواری در خواندن آن نخواهد کرد.

کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد

علی اکبر شیروانی
علی اکبر شیروانی سال ۱۳۶۰ در اصفهان به دنیا آمده است. او علوم اجتماعی را تا کارشناسی خوانده و کارشناسی ارشدش را در رشته‌ی پژوهش هنر ادامه داده است. شیروانی در کنار روزنامه‌نگاری در صفحات ادبی رزونامه‌های شرق، همشهری و ایران، تدریس نویسندگی و داستان‌نویسی را هم در رادیو ایران و کتابخانه‌ها بر عهده داشته و در ۹ دوره‌ی آموزشی به کتابداران کتابخانه‌های سراسر کشور «شناخت رمان و آشنایی با سبک، ژانر، مکتب و نویسندگان کلاسیک» درس داده است. این نویسنده جز...
قسمت هایی از کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد (لذت متن)
از تبعهٔ ایران که در استانبول زیاد هستند قریب سه هزار نفر در پنج کشتی بخار بسیار بزرگ سوار شده به استقبال آمده بودند. کشتی های خود را نزدیک کشتی ما آوردند. در این بین صدراعظم ما با شاهزادگان و غیره به قایق نشسته از آن کشتی به این کشتی می آمدند. یکی از کشتی هائی که تبعهٔ ایران در آن بودند دود کرده، راند که نزدیک کشتی ما بیاید. قایق صدراعظم و سایرین کم مانده بود بخورد به این کشتی و غرق شود. خدا رحم کرده به یک طوری خلاص شده، رسیده، آمدند بالا. اغلب پیشخدمت ها هم با لباس رسمی بودند. سایر پیشخدمت ها و غیره همه در کشتی اول ماندند. خلاصه راندیم. دست راست جزایر زیاد است و کوه و درخت و بعضی هم چشمهٔ آب دارد. از فرنگی ها و بعضی متمولین عثمانی را گفتند آنجاها عمارات می سازند که تابستان ها به گردش بروند اما ما عمارتی ندیدیم شاید توی دره ها و پشت تپه ها بوده است. رسیدیم به اول آبادی شهر استانبول. دست چپ خاک اروپا است دست راست خاک آسیا. ما نزدیک به خاک اروپا می راندیم. کشتی های بخار که ایلچیان خارجه نشسته، استقبال آمده بودند دیده شد. اول آبادی بعضی خانه هاست. بعد ابتدا می شود به دیوار کهنهٔ سنگی که بروج داردــ قلعه ای ست از عهد قیاصره ساخته شده است. چون این نوع قلعه جات حالا به کار نمی خورد تعمیر نمی کنند اما چون همه از سنگ و مستحکم است هنوز اغلبی باقی است. این قلعه محیط است شهر قدیم استانبول را که همه در روی تپه و ماهور و دره واقع است.