کتاب نوای ماتک

Cardle music: research on structure of persian Lullabies in khorasan
بررسی ساختار لالایی های فارسی زبان خراسان (دو زبانه)
کد کتاب : 53325
شابک : 978-9641218142
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 142
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نوای ماتک اثر فیروزه مدیر خراسانی


در این‌کتاب، لالایی‌هایی که مادران‌مان برای زنده‌نگه‌داشتن آن‌ها سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند به همراه تحلیل این لالایی‌ها و بررسی عناصر تاثیرگذار بر ساختار و محتوای آن‌ها و سنت‌های رایج در اقوام ساکن در خراسان مورد مطالعه قرار گرفته است.
نوای ماتک، در ۳ فصل مجزا به‌ ترتیب به ساختار لالایی‌ها، درون‌مایه‌های لالایی و لالایی‌های مناطق فارسی‌زبان خراسان می‌پردازد.

کتاب نوای ماتک

فیروزه مدیر خراسانی
فیروزه مدیر خراسانی نویسنده ایرانی متولد سال 1346 می باشد. ایشان فوق لیسانس رشته ادبیات از دانشگاه نیشابور است. ایشان در زمینه موسیقی کودکان و تاتر کودک نیز فعالیت دارد.
دسته بندی های کتاب نوای ماتک
قسمت هایی از کتاب نوای ماتک (لذت متن)
در لالایی ها مهم ترین مخاطب کودک است، چرا که مادر روایت همه احساسات و زندگی اش را در قالب ترانه ای زیبا برای او می خواند. کودک شاید از آن جهت مهم است که گوینده تنها برای وجود او می سراید، از این روست که هیچ زنی تا شخصیت مادر را در قالب وجودی خود حس نکند، نمی تواند نوایی چنین جادویی سردهد. در خواباندن طفل عناصر دیگری نیز از جمله حرکت مهم هستند. نگاره یا گهواره عنصر مهمی است که ساختار لالایی را تحت تأثیر خود قرار می دهد، مدت زمانی که گهواره از طرفی به طرف دیگر می رود، در کشش و طول مصرع هایی که مادر انتخاب می کند تأثیرگذار است. هرچه طول رفت وآمد گهواره بیشتر باشد، مادر می تواند از کلمات بیشتری استفاده کند. لالایی هایی که در این کتاب منتشر می شوند طی شش ماه پژوهش به شیوه میدانی جمع آوری شده اند؛ تلاش شده است با معرفی و تحلیل این لالایی ها و بررسی عناصر تأثیرگذار بر ساختار و محتوای آن ها سنت های رایج در فرهنگ های اقوام ساکن در خراسان مورد مطالعه قرار گیرد؛ لالایی هایی که برای زنده نگه داشتن آن مادرانمان سختی های فراوانی متحمل شده اند و حالا وظیفه ما جمع آوری، نگهداری و تلاش برای پرده برداشتن از راز جاودانگی آن ها به عنوان گونه ای مهم از ادبیات شفاهی ایران است. هرچند جمع آوری برخی لالایی ها با مشکلاتی همراه بود، اما امید که این حرکت کوچک مسیری بزرگ را برای پاسداری از باورها و آداب و رسوم مردم این سرزمین فراهم آورد و...