کتاب دموکراسی یا دموقراضه

Democracy or Demoghraze
کد کتاب : 5406
شابک : 978-9643374877
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب دموکراسی یا دموقراضه اثر سید مهدی شجاعی

دموکراسی یا دموقراضه آنچنان که از نامش پیداست، اثری اجتماعی و سیاسی با جان مایه ی طنز است که سید مهدی شجاعی، نویسنده ی فعال در عرصه ی ادبیات داستانی و نمایشی آن را به نگارش درآورده است. داستان روایت زندگی پادشاهی به نام ممول است که بر مملکت غربستان حکمرانی می کند. نام ممول از این جهت برای او انتخاب شده که فردی بسیار معمولی است و فقط کار های معمولی و عادی از او سر می زند. اما زمانی که عمر ممول رو به پایان است باید تصمیمی غیرمعمولی گرفته و یکی از بیست و پنج پسر خود را برای اداره ی سرزمین بعد از خودش انتخاب کند. ولی او به جای اینکه خودش چنین تصمیمی بگیرد، انتخاب را به عهده ی مردم می گذارد تا آنان رای دهند و حاکمشان را خودشان انتخاب کنند. تنها شرط ممول برای کار این است که هر پادشاه تنها دو سال حق حاکمیت دارد و بعد از گذشت دو سال، باید انتخابات به دست مردم صورت بگیرد.
با مرگ پادشاه و فرارسیدن زمان انتخابات، مردمی که تا به حال شناختی از پسران شاه نداشته اند و از شاهزادگان فقط چهره و قد و قواره ی آن ها را می شناسند، حالا دچار تفرقه و شکاف می شوند و هر کسی سمت یکی از پسران شاه را می گیرد. در واقع کشور به بیست و پنج دسته تقسیم شده و حالا قرار است انتخاباتی برگزار شود.
شجاعی در واقع با این داستان طنز به شکل هوشمندانه ای به شرح آنچه در سیاست اتفاق می افتد می پردازد و با وجود فضای مفرح داستان، ذهن خواننده را درگیر مسئله ی بغرنج دموکراسی می کند.

کتاب دموکراسی یا دموقراضه

سید مهدی شجاعی
سید مهدی شجاعی در سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد و هفده سال بعد با دیپلم ریاضی، برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد. او در بدو ورود به دانشکده، گرایش کارگردانی تئاتر را برگزید و حدود سه سال نیز با همین گرایش پیش رفت و عموم واحدهای کارگردانی را پشت سر گذارد. در این زمان که به سن بیست سالگی رسیده بود، از میان مسیرهای مختلف پیش رو، نویسندگی را به عنوان حرفه برگزید. به همین جهت از رشته کارگردانی به نمایشنامه نویسی و ادبیات دراماتیک تغییر جهت داد و همچنین با اعلام انصراف ...
قسمت هایی از کتاب دموکراسی یا دموقراضه (لذت متن)
1) مردم همه گوسفندند و ما چوپان: حواستان باشد! بزرگ ترین اشتباه در حکومت، بها دادن به مردم، یا ارزش قائل شدن برای مردم است. شما مطمئن باشید که اگر برای مردم، ارزشی بیش از گوسفند قائل شوید، نمی توانید بر آنها حکومت کنید. بهای مردم را شما معین می کنید، نه خودشان. اگر شما بر مردم قیمت نگذارید، آنها قیمتی بر خودشان می گذارند که هیچ جور نمی توانید بخرید. و تازه این گوسفند که من گفتم بالاترین قیمت است؛ قیمت آدم های اندیشمند چاق و چله. و الّا قیمت بقیه ی مردم، حداکثر در حد پشگل گوسفند است و نه بیشتر. نتیجه این که: مردم را هر جور بار بیاورید، بار می آیند. اگر به آنها احترام بگذارید، فکر می کنند که شما موظفید به آنها احترام بگذارید. اگر به آنها توضیح دهید، گمان می کنند که شما موظف به توضیح دادنید. 2) هیچ وقت شنیده اید که غذای گوسفند را به او اهداء یا تقدیم کنند؟ غذا یا علوفه گوسفند را جلویش می ریزند. رفتار با مردم هم باید درست مثل رفتار با گوسفند باشد. طبیعی ترین و مسلم ترین حق مردم را باید با تحقیر و توهین به آنها داد؛ وگرنه طلبکار می شوند. اگر به مردم عزت بگذارید یا احترام کنید، مردم فکر می کنند که شما موظف به عزت گذاشتنید و دنبال باقی مطالبات خود می‎گردند. 3) طوری برنامه ریزی کنید که مردم از صبح تا شب بدوند و آخر شب هم نرسند. مردم اگر مایحتاج خود را آسان به دست بیاورند، اگر وقت اضافه داشته باشند، عصیان می کنند، بداخلاقی می کنند و به فکر اعتراض و انقلاب و این حرف ها می افتند. یک تشکیلاتی را تأسیس کنید که کارش چرخاندن مردم باشد، یا چرخاندن لقمه دور سر مردم. کارش چیدن موانع مختلف، پیش پای مردم باشد. فرض کنید که آب دریا فاصله اش یا مردم به اندازه دراز کردن یک دست است. جای دریا را نمی توان عوض کرد، اما راه مردم را که می شود دور کرد. هزار جور قانون می شود وضع کرد که مردم دور کره ی زمین بچرخند و دست آخر به همان نقطه ای برسند که قبلا بوده اند. و از شما به خاطر رسیدن به همان نقطه، تشکر هم بکنند.