کتاب طلسم

Talisman
گرافیک سنتی ایران
کد کتاب : 54075
شابک : 978-9649638348
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 108
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب طلسم اثر پرویز تناولی

موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1356 تعدادی از مصنوعات طلسم را به امانت گرفت تا آنها را جهت پژوهش پیرامون منابع مکت سقاخانه به کار گیرد. سالها قبل تعدادی از هنرمندان جوان به این مکتب توجه نشان داده بودند و با الهام از خطوط و نوشته‌ها و تصاویر عامیانه، آثار خود را می‌آفریدند و بازخوردهایی از داخل و خارج از کشور دریافت می‌کردند.
در دوره‌ای که ایران درگیر مدرنیسم و نوگرایی بود و به چیزهایی نظیر اشیای موردنظر، با دیده‌ی تحقیر نگریسته می‌شد و اکثر مردم آنها را با عنوان یک مشت طلسم و جادو رد می‌کردند، "پرویز تناولی" به "طلسم" از منظر اشیایی در زمینه‌ی "گرافیک سنتی ایران" می‌نگریست.
امروزه چیزی از آن فرهنگ شگفت‌انگیز باقی نمانده است و برای افرادی که یک زمان دعانویس و رمال خوانده می‌شدند، خیلی وقت است که جایگزینی نیست. اما آثاری که از این افراد به جا مانده نه تنها بخش مهمی از "گرافیک سنتی ایران" است، بلکه داستان‌های خیره‌کننده‌ای را از امید و آرزوی مردم آن روزگار دربردارد. "طلسم" اثر "پرویز تناولی" دستی است که بار دیگر به سوی فرهنگی فراموش شده، دراز می‌شود.
گفته می‌شود که طلسم یکی از اولین تجلیات فرهنگی انسان‌ها به حساب می‌آید و قدمت آن با آفرینش انسان تقریبا برابر است. برای درک بهتر جایگاه "طلسم" در زندگی بشر، می‌توان آن را از نظر زمانی با اسطوره مقایسه کرد و دید که قدمت "طلسم" حتی از اسطوره هم بیشتر است. زیرا اسطوره توسط جوامع بشری به وجود آمد، در حالی که قبل از شکل‌گیری این جوامع، هنگامی که انسان به تنهایی به شکار می‎رفت، گوشت آن را می‌خورد و بخش‌هایی مانند استخوان، دندان، چنگال و پر را به نوعی حفظ و ذخیره می‌کرد و از آن‌ها به عنوان طلسم استفاده می‌کرد؛ سنتی که هنوز هم در برخی از مکان‌های دوردست انجام می‌شود.

کتاب طلسم

پرویز تناولی
پرویز تناولی (زاده ۳ فروردین ۱۳۱۶) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. وی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش آثار هنری دارد. از این روی، بر...
قسمت هایی از کتاب طلسم (لذت متن)
در کودکی اغلب مریض بودم و تب می کردم، شاید تب مالت و یا مرضی نظیر آن داشتم. هرگاه تیم شدت می گرفت، مادرم چادرش را سر می کرد و با شتاب سراغ زن همسایه می رفت و او را همراه خود به خانه می آورد. زن همسایه ضمن دلداری به مادرم، به کنار بسترم می نشست و با اولین نگاه و با لحنی مطمئن علت بیماری ام را نظر خوردگی تشخیص می داد و ضمن انتقاد از دکترها و دواهایشان، از مادرم می خواست که فوری ابزار مورد نیاز را فراهم آورد تا دفع نظر کند و مادرم با سرعت این ابزار را که عبارت از یک تخم مرغ ، یک تکه ذغال، یک لنگه جوراب من و یک سکه پول بود در اختیار زن همسایه می گذاشت و او دست به کار می شد. زن همسایه از مادرم می خواست تا پیش او بنشیند و همه اشخاصی را که طی چند هفته اخیر به خانه ما آمده و یا مرا در جایی دیده اند، نام ببرد. هر بار که مادرم نام یکی از بستگان و یا آشنایان را به زبان می آورد، زن با ذغال روی تخم مرغ خط یا نقطه ای می کشید و آن نام را خود نیز تکرار می کرد. وقتی صورت اسامی مادرم تمام می شد، زن به صورت اسامی خود می پرداخت. این صورت نام و یا کسی نبود، اما با عمومیتی که زن به آن می داد، همه ابناء بشر را در بر می گرفت. قدبلند، قدکوتاه، چشم سبز، آبی، چشم سیاه، ارمنی، جهود، گیر، مسلمان، ترک، عرب، عجم، همسایه های چپ دست، راست دست، روبرو، پشت سر، شنبه زا، یکشنبه زا، دوشنبه زا، دوست، دشمن، ... خلاصه آنقدر ادامه می داد تا تخم مرغ از خط و نقطه سیاه می شد.