کتاب ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر

Sasanian Iran in the Context of Late Antiquity
مجموعه سخنرانیهای دانشگاه آکسفورد
کد کتاب : 54210
مترجم :
شابک : 978-6008058700
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 227
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر اثر تورج دریایی

"ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر" اثری است که "مجموعه سخنرانیهای دانشگاه آکسفورد" از "تورج دریایی" را یک جا در اختیار خوانندگان می‌گذارد.
وی در اثر پیش رو، با پی گیری شکل گیری نهادهای اداری و اجرایی در ایران از زمان اردشیر بابکان تا یزدگرد سوم، یعنی از بنیانگذار سلسله ساسانی تا آخرین پادشاه این دودمان، کوشید تا به بخشی از تاریخ که اغلب نادیده گرفته می شود، یعنی تاریخ اجتماعی نور جدیدی بتاباند. نگاه به فراز و نشیب‌ها و تلاش‌های جانشینان یزدگرد سوم برای ساختن حکومت ایرانی تقریبا یک قرن پس از سقوط ساسانیان به دست اعراب، یکی دیگر از جنبه‌های پژوهش "تورج دریایی" است که با بهره‌گیری از منابع جدید در کتاب "ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر" به آن پرداخته است.
از قضا آنچه برای "تورج دریایی" مهم بوده و جان پژوهش‌های وی را تشکیل داده، با سرنوشت ایران امروز پیوند عمیقی دارد.
به گفته وی، دوره ساسانی مسئول چیزی است که ما اکنون از آن به عنوان ایران، ایرانی بودن و تمدن ایرانی یاد می‌کنیم. به عبارتی می‌توان گفت مفهوم ایرانشهر و طرح تمدن ایرانی، از دوره ساسانی به جا مانده و تثبیت شده است.
هویت یابی امروزی که در نمونه اخیرش مکتب ایرانی نامیده می‌شود، نشان‌دهنده‌ی این است که جست و جو و تعمق در عصر ساسانی چیزی بیش از یک گردش تاریخی بوده است.
"تورج دریایی" به عنوان مورخ ایرانی عصر ساسانی، استاد تاریخ ایران باستان و دارنده‌ی کرسی هاوارد باسکرویل، سخنرانی‌های پربار و ارزشمندی در موضوع "ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر" داشته است که "مجموعه سخنرانیهای دانشگاه آکسفورد" او در کتاب پیش رو گردآوری شده است. او موضوعات را به طور کامل بررسی می‌کند و در عین حال یافته‌های تحقیق خود را به زبانی روان و قابل درک به مخاطبان خود منتقل می‌کند.

کتاب ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر

تورج دریایی
تورج دریایی استاد «تاریخ ایران و جوامع پارسی‌زبان» و رئیس مرکز مطالعات ایراویراستاری نشریهٔ نامهٔ ایران باستان و انتشار مقالات در گاهنامه‌های مهم ایران‌شناسی از دیگر فعالیت‌های اوست.تورج دریایی در سال ۱۹۶۷ میلادی (۱۳۴۶) در تهران به دنیا آمد و دوران دبستان و دبیرستان خود را در ایران و یونان گذرانده و در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه کالیفرنیا در لُس‌آنجلس دکترای تاریخ دریافت کرد. او در صفحه شخصی خود در مورد پیشینه خانواده خود نیز توضیح داده و آن‌گونه که از این ا...
دسته بندی های کتاب ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر
قسمت هایی از کتاب ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر (لذت متن)
ساسانیان بیش از چهار سـده بر ایـران فرمانروایی کردنـد و تأثیر خود را نه تنها در ایران ، بلکه در سرزمینهای اطراف نیز بر جای گذاشتند . بسیاری از نمادها و ویژگی های فرهنگ ساسانی توسط مردمان آسیای مرکزی همچون سغدیان ، هون ها و ترکان به عاریت گرفته شد . حتی فاتحان مسلمان نیز بسیاری عناصر قابل توجه فرهنگ ساسانی و رسـوم اداری آنها را وام گرفتند . نظام پولی ساسانیان در زمان خود یک نشـان تجاری بین المللی و نیز یک معرفـه هویتی مهم بود . با وجود تمام بحرانهای سیاسی ، سکه زنی ساسانی بر پایه درهم نقره بسیار پایدار ماند ؛ امری که نشان دهنده سیستم اداری بسیار سازمان یافته و سیاست اقتصـادی هوشمندانه ایشان است . علاوه بر این ، سکه های ساسانی نمـاد بی نظیـری از قـدرت و بیانگر تلقی پادشـاه از خود به عنـوان یک فرمانروا بودند . ضرابخانه هـا در نقاط مختلف شاهنشاهی بر پا شده بودند و به این ترتیب منابع سکه مورد نیاز محلی تأمین میشد . سکه های ساسانی در سرتاسر مسیرهای تجاری بین المللی ، در دریا و خشکی ، تا آسیای مرکزی ، شـبه جزیزه عربستان ، هندوستان ، سیلان و چین نفوذ کرده بودند .