کتاب شرح سی قصیده

Sharh-e Si Ghasideh
از حکیم ناصر خسرو قبادیانی
کد کتاب : 54225
شابک : 978-9643153656
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 26
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب شرح سی قصیده اثر ناصرخسرو قبادیانی

"شرح سی قصیده" از "حکیم ناصر خسرو قبادیانی" اثری است ارزشمند که به اهتمام دکتر "مهدی محقق" صورت گرفته است.
در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم، شعر فارسی همچنان متاثر از سبک دوره نخست غزنوی بود و حتی برخی از شاعران به احیای سبک سامانی پرداختند. "حکیم ناصر خسرو قبادیانی" که اشعار او یادآور شاعران اواخر قرن چهارم است، از جمله کسانی بود که در این عصر از سبک سامانیان پیروی کرد. او در شعر خود از عبارات حکمی و کلامی فراوان و اصطلاحات و مفاهیم علمی برای تبیین اهداف خود استفاده می کند. او در بیان دشوارترین مضامین فلسفی با زبان غنایی و در پایان دادن به سخنان فلسفی خود با آرامش و ظرافت، استعداد چشمگیری داشت.
اشعار او مملو از انواع دغدغه های فکری و روایی و عاری از طعنه و ابهام است که همین مساله هضم آنها را کمی سخت می کند. شعر "ناصرخسرو" یکی از معتبرترین اسناد زبان دری است؛ چه از نظر واژگانی که به کار می‌برد، چه از نظر کیفیت ترکیب و چه از نظر ارائه تعابیر دقیق و عبارات لغوی این اشعار در بالاترین جایگاه ممکن قرار دارند.
"ناصرخسرو" در به کار گیری زبان، چندان مقید به استفاده از زبان فارسی یا عربی نبوده و به نظر می‌رسد زبان رایج محیط زندگی را به کار گرفته است. اثر حاضر که "شرح سی قصیده" از "حکیم ناصر خسرو قبادیانی" نام دارد، به اهتمام دکتر "مهدی محقق" تنظیم و تدوین شده و علاوه بر مطالعه‌ی عموم، مناسب برای تدریس در دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی می‌باشد. کل متن قصاید بدون حذف ابیات، نقل شده است و شرح اشعار به ترتیب ابیات هر شعر آورده شده است و دکتر "مهدی محقق" سی شعر از برترین و زیباترین اشعار ناصرخسرو را برگزیده است.

کتاب شرح سی قصیده

ناصرخسرو قبادیانی
ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی، معروف به ناصرخسرو (۳۹۴–۴۸۱ ه‍.ق) از شاعران بزرگ فارسی‌زبان، فیلسوف، حکیم و جهانگرد ایرانی و از مبلغان مذهب اسماعیلی بود. وی در قبادیان از توابع بلخ متولد شد و در یمگان از توابع بدخشان درگذشت. وی بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفه و حساب و طب و موسیقی و نجوم و کلام تبحر داشت و در اشعار خویش به کرات از احاطه داشتن خود بر این علوم تأکید کرده‌است. ناصر خسرو به همراه حافظ و رودکی جزء سه شاعری است که کل قرآن را از برداشته&...
قسمت هایی از کتاب شرح سی قصیده (لذت متن)
روی متاب از سخن خوب و علم کاین دو به دو سرای تو را بابت است/ پرورش جان به سخن های خوب سوی خردمند مهین حسبت است/ کوکب علم آخر سر بر کند گرچه کنون تیره و در رجعت است/ هیچ مشو غره گر اوباش را چند گهک نعمت یا دولت است/ سوی خردمند به صد بدره زر جاهل بی قیمت و بی حرمت است/ گر به هر انگشت چراغی کند هیچ مبر ظن که نه در ظلمت است/ قیمت دانش نشود کم بدانک خلق کنون جاهل و دون همت است/ توبه کند شیر ز شیری هگرز گرچه شتر کاهل و بی حمیت است؟/ سرو همی یازد اگرچه چنار خشک و نگونسار و سقط قامت است؟/ نیک و بد عالم را، ای پسر، همچو شب و روز درو نوبت است