کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم

Political Freedom In The View Of The Holy Quran
سیاست51
کد کتاب : 54516
شابک : 978-6001084942
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 440
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم اثر سیدکاظم سیدباقری

این کتاب در جستجوی آن است تا به چیستی نظریۀ آزادی سیاسی از دیدگاه قرآن کریم بپردازد و با بررسی مفهوم آزادی و کاوش معنایی عناصر سازندۀ آن، اهداف، مبانی، ضوابط، عناصر سازنده، موانع و راهبردهای آن را بررسی کند. هدف از تحقیق حاضر عبارت است از تبیین، فهم و تحلیل نظریۀ آزادی سیاسی از منظر قرآن، تمایزبخشی نظریۀ آزادی قرآن از نظریه­‌های رقیب به ویژه لیبرالیسم، بسترسازی و طرح بن­‌مایه­‌های نظری برای رسیدن به طرح الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت، استخراج معیارهای عام و اصول راهبردی آزادی سیاسی با نگرش و روش بومی و اتکا بر قرآن کریم و پاسخ گویی به پرسش­‌های مهم و کاربردی این حوزه.
این کتاب بر اساس رویکرد تفسیر موضوعی و روش تفسیر اجتهادی سامان یافته است. با توجه به نگاه هنجاری قرآن کریم و مبانی هستی شناختی و انسان شناختی آن، آزادی سیاسی ارزشی بنیادین است که با وجود آن، شهروندان می­‌توانند با در نظر داشتن معیارها و موازین شرعی، بدون تحمیل و فشار ظالمانۀ قدرت حاکم، آزادانه، رفتار سیاسی-اجتماعی انجام دهند و به حقوق سیاسی خود دست یابند. در منطق و اندیشۀ قرآنی، آزادی سیاسی، دربردارندۀ اموری بسیار از جمله حق نقد در چارچوب قانون و شرع، حق انتخاب و گزینش سیاسی، حق انتخاب شدن، حق مشارکت و تعیین سرنوشت و حق بیان واقعیت‌های سیاسی و دیدگاه­‌های خود را دارند، آنان از حق نظارت بر فرایند اعمال قدرت سیاسی و حق تشکیل اجتماعات و جلسه­‌های سیاسی برخوردارند و کسی حق محدودسازی آن را ندارد. در نظام سیاسی اسلامی، آزادی، در سمت و سوی کمال و سعادت انسان به کار گرفته می­‌شود.
با توجه به این رویکرد بنیادین قرآن­‌محور، نوآوری­‌های این تحقیق که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری صورت گرفته است را می­‌توان در چند بند خلاصه کرد:
ـ ارائه تبیینی شفاف از آزادی سیاسی به عنوان یکی از آموزه‌­های کلیدی و تاثیرگذار در اندیشۀ سیاسی اسلام، با توجه به منطق، ادبیات، آیات و آموزه‌­های قرآن کریم،
ـ تلاش و بسترسازی برای دستیابی به نظریۀ آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم،
ـ ارائۀ مبانی بینشی، مولفه­‌ها، گستره و قلمرو، عوامل، موانع، اهداف و راهبردهای آزادی سیاسی در یک منظومه،
ـ تبیین مفهوم جدیدی از سامانۀ آزادی سیاسی در نظام سیاسی اسلام و تبیین ویژگی­‌ها، جایگاه و روش آن،
ـ تبیین چیستی آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم و برجسته­‌سازی مرزهای آن در تمایز با مکاتب رقیب و نقد آنها،
ـ بررسی و کاوش نقش تاثیرگذار مبانی اندیشۀ سیاسی اسلام در اهداف و اصول راهبردی آزادی سیاسی،
ـ تحلیل و کنکاش آزادی سیاسی با روش بومی تفسیر اجتهادی.

کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم

سیدکاظم سیدباقری
سیدکاظم سیدباقری متولد سال 1350، دانشمند سیاسی ایرانی و دانشیار سیاست در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. کتاب وی با عنوان فقه سیاسی شیعه برنده جایزه فارابی و جایزه کتاب سال حوزه شد.
دسته بندی های کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم