کتاب بازنمایی یا وانموده

Baznamaee
فیلم نوشت سوتفاهم
کد کتاب : 54580
شابک : 978-6001084522
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب بازنمایی یا وانموده اثر احمدرضا معتمدی

کتاب «بازنمایی یا وانموده»؛ در دو بخش ارائه شده است: بخش اول حاوی فیلم‌نوشت فیلم سینمایی «سوءتفاهم»، اثر احمدرضا معتمدی است که به‌مقوله ماهیت رسانه در عصر جدید می‌پردازد و سردرگمی انسان معاصر در فضای مجازی را تصویر می‌کند. بخش دوم حاوی گفت‌وگو با کارگردان فیلم و نشست‌های نقد و بررسی فیلم، سخنرانی‌ها و نوشتارهای انتقادی درباره فیلم از ناحیه چند دسته از اندیشمندان و متفکران و اساتید دانشگاه است: اساتید فلسفه و حکمت از زاویه دیدگاه حکمی و فلسفی به مقوله رسانه پرداخته‌اند و مباحث‌شان بیشتر در زمینه فلسفه رسانه می‌باشد؛ اساتید علم ارتباطات عمدتا از زاویه دانش نوین رسانه و علم ارتباطات به فضای مجازی و ماهیت معاصر آن پرداخته‌اند؛ دانشمندان علوم اجتماعی با تمرکز بر جنبه‌های جامعه‌شناسی رسانه به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند؛ صاحبنظران حوزه هنر و سینما که بطور اخص به رسانه از زاویه جهان تصویر و بازنمایی تصویر و واقعیت بدان التفات کرده‌اند.
دیدگاه انتقادی ژان بودریار در حوزه ماهیت رسانه جدید که در آثار مختلف خود، بدان پرداخته است و از تحریف بازنمای رسانه در جهان معاصر را به وانموده (simulation) تعبیر می‌کند. و تصویر را به‌مثابه ابرواقعیت جایگزین واقعیت تلقی میکند محور مباحث انتقادی فیلم و مباحث متفکران حوزه‌های فلسفه جامعه شناسی ارتباطات و هنر در این کتاب قرار گرفته است ضمن آن که دیدگاه‌های سایر متفکران غرب از جمله مارتین هایدگر در بحث تفاوت و تشابه و تفاهم و همین‌طور دیدگاه‌های روان‌کاوی لاکان نیز در پژوهش‌های انتقادی مورد بحث قرار گرفته است.
جنبه اصیل و برجسته نوآوری این اثر اساسا به طرح مباحث جدید فلسفی و ارتباطی در رسانه‌های نوین باز می‌گردد که فیلسوف و اندیشمندان بسیاری را در سرتاسر جهان به تکاپوی اندیشه درباره ماهیت آن واداشته است از این منظر هم فیلم سوتفاهم یک اثر کاملا ابتکاری و نواندیشانه در باب اهمیت خود فیلم و رسانه است و هم طرح دیدگاه‌های فیلسوفان و متفکران معاصر که در ساختار نمایش فیلم تنیده شده است و مباحث جدلی میان علما و دانشمندان فلسفه، ارتباطات، جامعه شناسی و هنر در این کتاب دامن زده است. حتی تجمیع این گروه‌های مختلف فکری در نشست‌ها و مباحث نقد فیلم سوتفاهم و طرح دیدگاه‌های متعارض از واقع‌گرا تا پست‌مدرن در این کتاب بدیع و نوآورانه است.
با آثار و گفتاری از اندیشمندان فلسفی: دکتر عماد افروغ، دکتر تقی آزاد ارمکی، دکتر هادی خانیکی، دکتر مصطفوی و صاحبنظران سینمایی: ‌استاد علی نصیریان، دکتر احمد ضابطی جهرمی، داریوش مودبیان، حسام الدین سراج

کتاب بازنمایی یا وانموده