کتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ

Edrakat-E-Etebari Va Falsafeh
کد کتاب : 54656
شابک : 978-2000760917
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1392
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ اثر علی اصغر مصلح

علامه طباطبایی تشنه آشنایی با عوالم متفاوت بود گسترۀ عالم انسانی را بسیار وسیع تر و متنوع تر از هم کسوتان خود میدید که در سنتهای فلسفی و عرفانی و کلامی رشد کرده بودند به همین علت باید برمبنای سنتی که بدان تعلق خاطر داشت زمینۀ گشوده شدن و درک دیگران را فراهم میکرد او بیش از معاصران خود به التزام به هویت خویش و درعین حال خروج از اعتقادات و التزامات خود قادر بود و میتوانست با دیگران همراهی کند تا به مناطق فکری مشترک برسند مهم ترین موضوع برای گفت و گوی متفکران برخاسته از فرهنگها و سنتهای مختلف یافتن مناطق مشترک است توان علامه برای همراهی و گفت و گو در مناطق مشترک فکر بی نظیر است. مرحوم مطهری معتقد بود عیب کار علامه در نظریه اعتباریات آن است که این نظریه در آثار قدما سابقه ندارد؛ اما به عکس این را میتوان مزیت کار علامه طباطبایی دانست. مطهری دغدغه جاودانگی اخلاق و دین دارد که البته دغدغه کلامی مهمی است؛ اما علامه دغدغه تنوع و تکثر اخلاق و دین و فرهنگ دارد که دغدغۀ فلسفی زمان ماست. اگر این دغدغه پاسخی بیابد دغدغۀ جاودانگی هم صورت دیگری پیدا می.کند میتوان دغدغهٔ جاودانگی را بعد از تأیید ،تکثر به صورت دیگری پاسخ داد. اهمیت نظریهٔ علامه بردن بحث به منطقه ای است که کف تفکر است و با این مبنا میتوان با هر متفکر دگراندیشی وارد گفت و گو شد آغاز بحث از اعتباریات، در واقع آغاز کردن از کف ،انسان یعنی از جایی است که از صرف وجود طبیعی فرامی رود و فرهنگ آغاز میشود با توجه به زمینههای پیدایش تفکر فلسفی درباره فرهنگ که از قرن هجدهم آغاز شد میتوان بحث اعتباریات علامه را آغازی برای ورود به فلسفۀ فرهنگ دانست. برای آغاز چنین بحثی باید پذیرفت که قلمرو اعتباریات همان قلمرو فرهنگ است. اگر این اصل پذیرفته شود راه برای اجزای بحث هموار میشود به همین جهت مهمترین بخش ،بحث توجه به قلمروی است که در سنت تفکر اروپایی، «فرهنگ» نامیده می شود.

کتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ

علی اصغر مصلح
علی اصغر مصلح (متولد ۱۳۴۱) استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی است. او مدتی ریاست دانشکده های ادبیات و الهیات دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت و رئیس پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز هست. وی از اعضای هیئت موسس و هیئت مدیره انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران است و ریاست این انجمن را نیز بر عهده دارد.
دسته بندی های کتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ
قسمت هایی از کتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ (لذت متن)
علامه طباطبایی، در جایی، وضع زندگی را در جامعۀ ساده با زندگی در جامعۀ پیچیده مقایسه می کند: «انسان فطری اولیه که تنها مشغول به اسباب سادۀ زندگی است، هنوز ذهنش با امور بی حدوحصر انسان متمدن شهری مشغول نشده است. انسان متمدن امروز لحظه ای برای فراغت ندارد؛ در حالی که در گذشته، انسان فراغت بیشتری برای فکر کردن داشت. در آن زمان، انسان چون هنوز اسباب طبیعی حوادث را نمی دانست، ذهنش آمادگی بیشتری برای انتقال به مرتبۀ بالاتر اسباب طبیعی داشت؛ اما انسان متمدن مشغول احصای اسباب و عوامل طبیعی است و کمتر فراغتی پیدا می کند که به اسباب بالاتر بپردازد. جامعه هرچه بزرگ تر شود، نیازهای زندگی هم بیشتر می شود و اشتغالات افزایش پیدا می کند.»