کتاب درآمدی بر تاریخ جامعه شناسی شناخت

Tarikh-E-Jameahe Shenasi
کد کتاب : 54659
شابک : 978-6226700139
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 287
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر تاریخ جامعه شناسی شناخت اثر منوچهر آشتیانی

«جامعه‌شناسی شناخت» شاخۀ جدیدی از دانش جامعه‌شناسی است که در صد و پنجاه سال اخیر، نخست در فرانسه و آلمان و سپس در سایر کشورها در آثار اندیشمندان بزرگی همچون «یروزالم»، «دورکهایم»، «شئلر» و «مانهایم» مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است، اما این بدان معنی نیست که پیش از اینها رابطۀ میان جامعه و اندیشۀ انسان‌ها از دید اندیشمندان و فیلسوفان مغفول مانده است.
مرحوم منوچهر آشتیانی معرف علم نوپای جامعه‌شناسی شناخت در ایران بوده و چندین اثر در این زمینه از او منتشر شده است. وی در آخرین اثر خود یعنی «درآمدی بر تاریخ جامعه‌شناسی شناخت»، سیر تأمل بر رابطۀ دیالکتیکی میان «هستی و فکر» را از نخستین آغازه‌های تاریخ تفکر بشری از یونان و ایران باستان تا فلسفۀ مدرن دنبال کرده و این رابطه را در اندیشۀ متفکران معاصر از «بیکن»، «دکارت» و «کنت» تا «مارکس»، «هگل»، «شئلر» و «دورکهایم» و سایرین پی گرفته است.

کتاب درآمدی بر تاریخ جامعه شناسی شناخت

منوچهر آشتیانی
منوچهر آشتیانی (زاده ۱۹ مهر ۱۳۰۹ در سنگلج) جامعه‌شناس ایرانی مارکسیست، عضو سابق حزب توده ایران، و پژوهشگر فلسفه است. او خواهرزاده نیما یوشیج و از نوادگان میرزاحسن آشتیانی است. آشتیانی در سال ۱۹۷۱ از دوره دکتری دانشگاه هایدلبرگ فارغ‌التحصیل شد. او از شاگردان کارل لویت و گادامر بوده‌است.کتاب پرسیدن و جنگیدن گفت‌وگوی بلند رضا نساجی با منوچهر آشتیانی درباره تاریخ معاصر و علوم انسانی در ایران است. این کتاب که به «سه دانشجوی شهید دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض خونین ۱...
دسته بندی های کتاب درآمدی بر تاریخ جامعه شناسی شناخت