کتاب استبداد علم

The Tyranny of Science
کد کتاب : 54665
مترجم :
شابک : 978-6226700078
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 263
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب استبداد علم اثر پل فایرابند

کتاب استبداد علم ترجمه کتاب «The Tyranny of Science» است. واژه Tyranny در عنوان را می‌توان به «براندازی یک استبداد برای استبداد دیگر» فهم کرد. کتاب حاضر دربردارنده چهار سخنرانی از فایرابند با عنوان «علم چیست؟ معرفت چیست؟» در سال ۱۹۹۲ است و موضوع کلی آنان با ادعای مذکور ربط و نسبت دارد. البته گفتنی است که فایرابند در سال‌های حضورش در دانشگاه برکلی این مباحث را با دانش‌جویانش به بحث و مداقه گذاشته بود.
فایرابند در مجموع این چهار سخنرانی، علم‌زدگی را مورد نقد خود قرار داده است و تاریخ علوم طبیعی را مد نظر دارد. علاوه بر این دیدگاه، فایرابند در طول کتاب و لابه‌لای سطور، دغدغه‌های خود را در باب علم و علوم دقیقه بیان می‌کند. نقطه قوت این کتاب نیز آن است که فایرابند برخلاف آثار اصلی خود، به دلیل اقتضای سخنرانی، زبان آسان‌فهم و راحتی را انتخاب کرده و مخاطب فارسی نیز در تخاطب قرار می‌گیرد و مشکلی در خوانش کتاب نخواهد داشت.

کتاب استبداد علم

پل فایرابند
پل فایرابند به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی فعالیت کرده است. (1958-1989).او در مقاطع مختلف در انگلستان، ایالات متحده، نیوزلند، ایتالیا، آلمان و در نهایت سوئیس زندگی می کرد. از آثار مهم وی می توان به "علیه روش" (چاپ شده در 1975)، "علم در جامعه آزاد" (چاپ شده در 1978) و "خداحافظی با عقل" (مجموعه مقالات چاپ شده در 1987) اشاره کرد. فایرابند به دلیل دیدگاه آنارشیستی خود در مورد علم و رد وجود قوانین روش شناختی جهانی مشهور شد. او یک شخصیت تأثیرگذار در فلسفه علم، و همچنین در جامعه شن...
دسته بندی های کتاب استبداد علم