کتاب خانواده در قرن بیست و یکم

Family in the 21st Century
از نگاه جامعه شناسان ایرانی و غربی
کد کتاب : 54966
شابک : 978-9642246267
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 904
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب خانواده در قرن بیست و یکم اثر محمد مهدی لبیبی

"خانواده در قرن بیست و یکم" اثری به قلم دکتر "محمد مهدی لبیبی" که این مفهوم مهم جامعه‌شناختی را "از نگاه جامعه شناسان ایرانی و غربی" مورد بررسی قرار می‌دهد.
در دهه‌های اخیر، تحقیقات بسیار اساسی در مورد تأثیر عناصر متعدد در تشکیل خانواده انجام شده است. با این وجود، این مطالعات عموما مبتنی بر نظریه‌های رسانه‌های سنتی هستند و از امکان کمتری برای نوآوری یا نتیجه‌گیری جدید برخوردارند. با توجه به تحول سریع خانواده از نظر شکل و شخصیت در کشور ما، نظارت بیشتر بر مطالعات جاری در این زمینه اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. "خانواده در قرن بیست و یکم" از دکتر "محمد مهدی لبیبی"، نه تنها خانواده را در ایران و از نگاه جامعه‌شناسان داخلی، بلکه مبتنی بر همتایان غربی آنها نیز زیر ذره‌بین خواهد برد.
آمارها پیرامون رویدادهایی نظیر ازدواج و طلاق، تغییرات قابل توجهی را در ساختار و ترکیب خانواده در سراسر جهان نشان می‌دهد. می‌توان ادعا کرد که خانواده در سده گذشته تحولی اساسی را تجربه کرده است و "خانواده در قرن بیست و یکم"، به مفهومی کاملا جدید تبدیل شده است.
این تغییرات بر هر بخش از خانواده از جمله ساختار و روابط درونی آن تأثیر گذاشته است. برخی از این تغییرات ممکن است به شکل تاخیر در سن ازدواج و تجرد مشخص، کاهش باروری و ظهور انواع جدیدی از قالب‌های زندگی خانوادگی دیده شود و در نهایت، به نابودی قدرت و استحکام خانوادگی منجر شود. عدم توجه به این تحولات می تواند آینده تیره‌ای را برای جامعه امروز و فردا رقم بزند و چون خانواده متأثر از تحولات اجتماعی است، اهمیت طرح موضوع در کتاب "خانواده در قرن بیست و یکم" نوشته‌ی دکتر "محمد مهدی لبیبی" آشکارتر می‌شود.

کتاب خانواده در قرن بیست و یکم

محمد مهدی لبیبی
محمدمهدی لبیبی (متولد ۱۳۴۱ در کرمان) جامعه‌شناس ایرانی، استاددانشگاه آزاد اسلامی و.در دوره ای نیز او مسئولیت مدیریت رادیو تجارت و سپس مدیر کلی اداره کل پژوهشهای رادیو را بر عهده داشت. لبیبی در فاصله زمانی 1388 تا 1390 رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی بود. او هم مولف و هم مترجم کتابهای زیادی در حوزه جامعه‌شناسی است که برخی از آنها کتابهای رفرنس برای دانشجویان ارشد و دکتری در این رشته است. لبیبی فارغ التحصیل دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی با رتبه اول...
دسته بندی های کتاب خانواده در قرن بیست و یکم
قسمت هایی از کتاب خانواده در قرن بیست و یکم (لذت متن)
بنظر من چیل در مقایسه با گیدنز کمتر دچار قضاوتهای ارزشی می شـود ، البتـه مـا معتقدیم در جامعه شناسی مطلقا نباید داوریهای ارزشی صورت گیرد امـا بقـول استاد بزرگوار مـا دکـتـر حسـن سرایی ، این تنها یک ادعا است و در عمل بهرحال افراد تفکرات ، باورها و نظرات خود را در نتایج تحقیق اعمال می کنند . حال ممکن است از حالت محسوس به حالت نامحسوس دربیاید ، امـا بـرای آنانکه با روشهای تحقیق و بویژه تحلیل گفتمان و تحلیل محتوا آشنایی دارنـد شـناخت ایـن سوگیری ها چندان دشوار نیست . پس از چیل ، نظریات خانم دکتر یک گرنسهایم مطرح شده است .