کتاب تاریخ قرآن

History of the Quran
کد کتاب : 55868
شابک : 978-9640005934
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 808
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ قرآن اثر محمود رامیار

تاریخ قرآن، نوشته محمود رامیار (۱۳۶۳-۱۳۰۱ ش)، مجموعه‌ای از علوم قرآنی است که به شناخت، سرگذشت، کتابت، جمع و تدوین قرآن می‌پردازد. این کتاب به زبان فارسی نگاشته شده و برای نخستین بار در ۱۳۴۶ش در تهران منتشر شده است. استواری و شیوایی متن و استفاده از منابع متعدد از ویژگی‌های آن است.
محمود رامیار (۱۳۶۳-۱۳۰۱ ش)، قرآن پژوه، مترجم و استاد دانشگاه مشهد بود.
رامیار تحصیلاتش را در مشهد آغاز کرد و در تهران ادامه داد، وی با اینکه در دانشگاه تهران مشغول دوره دکتری بود اما رساله دکتری خود را تحویل نداد، و مدرک دکتری تخصصی خود را از دانشگاه ادینبرو اسکاتلند اخذ کرد.
رامیار علاوه بر تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه مشهد، مسولیت‌هایی مانند ریاست دانشکده الهیات، معاونت دانشگاه مشهد، مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه و نمایندگی مردم تهران در مجلس موسسان را نیز بر عهده داشت.
علاوه بر تاریخ قرآن، فهارس القرآن، کشف الآیات الفایی و در آستانه قرآن ترجمه اثر رژی بلاشر از مهم‌ترین آثار او به شمار می‌آیند.
رامیار از نظر سیاسی از پیروان محمد مصدق(۱۲۵۸-۱۳۴۵) به شمار می‌رفت، او به علّت اشتغال در مجلس با سید علی شایگان ارتباط داشت، پس از زندانی شدن شایگان و آزادی او رابطه‌اش را با او حفظ کرده بود. او سال‌های پایانی زندگانی خود را در تهران سپری می‌کرد و در ۱۳۶۳ش برای معالجه به بریتانیا رفت، و در همانجا درگذشت و در ادینبرو مدفون شد.

کتاب تاریخ قرآن

محمود رامیار
محمود رامیار (۱۳۰۱-۱۳۶۳ش) قرآن پژوه، مترجم و استاد دانشگاه مشهد بود. رامیار تحصیلاتش را در مشهد آغاز کرد و در تهران ادامه داد، وی با اینکه در دانشگاه تهران مشغول دوره دکتری بود اما رساله دکتری خود را تحویل نداد و مدرک دکتری تخصصی خود را از دانشگاه ادینبرو اسکاتلند اخذ کرد.رامیار علاوه بر تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه مشهد، مسولیت‌هایی مانند ریاست دانشکده الهیات، معاونت دانشگاه مشهد، مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه و نمایندگی مردم تهران در خبرگان قانون اساسی را نیز بر عهده داشت. ...
دسته بندی های کتاب تاریخ قرآن
قسمت هایی از کتاب تاریخ قرآن (لذت متن)
«کار اصلی و اساسی پیامبر اکرم(ص) به خصوص در سال های آخر، کتابت وحی بود. کسانی که بیش از همه و پیش از دیگران در این کار یاور او بودند، علی(ع) و عثمان بودند… در مورد علی(ع) تقریبا همه تصریح دارند که از کاتبان اولیه و مداوم وحی بوده است… در مورد طرز نوشتن هم هرگاه آیه ای نازل می شد، پیغمبر(ص)، کسی یا کسانی از نویسندگان وحی را احضار نموده و دستور نوشتن می فرمود… در اواخر عمر گاهی روی درست نوشتن، واضح نوشتن بعضی حروف، کشیده یا دندانه دار کردن حرف ها هم تذکراتی را می فرمود.»