کتاب معماران پول

Money Architects
روایتی نو از نقش بانک ها در خلق پول امروز به همراه تحلیلی جامع از تحولات پولی کشور
کد کتاب : 55973
شابک : 978-6229806401
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب معماران پول اثر حسین درودیان

"معماران پول" کتابی به قلم "حسین درودیان" است که در آن "روایتی نو از نقش بانک‌ها در خلق پول امروز به همراه تحلیلی جامع از تحولات پولی کشور" ارائه شده است. نویسنده اظهار می‌دارد که وقتی هدف اصلی، ارائه دانش دقیق از نحوه ایجاد پول در اقتصاد معاصر باشد، اولین قدم باید انعکاس بهتر در مورد ماهیت چیزی باشد که قرار است در مورد آن به طور عمیق توضیح داده شود. ابتدا تجزیه و تحلیل دقیق موضوع برای ارزیابی هستی‌شناختی پول و خلاصه‌ای سریع از آن مورد نیاز است که "حسین درودیان" در "معماران پول"، آن را ارائه داده است. در اینجا فلسفه‌ی پول مورد بررسی قرار می‎گیرد زیرا موضوع اساسی فلسفه، بررسی وجود و ماهیت چیزهاست و در "معماران پول" نیز چیستی و چرایی ارزشمندی آن، ارتباط پشتوانه و پول، ابداع و پدیدار شدن پول و منشا آن موشکافی شده است.
فلسفه پول خود به تنهایی نیز یک موضوع الهام بخش است که باید به آن به طور جداگانه پرداخته شود اما تمرکز اصلی کتاب "معماران پول" به قلم "حسین درودیان"، بر تولید پول و چالش‌های فنی و عملیاتی مرتبط می‌باشد. بسیاری از مردم بر این باورند که دولت انحصار طبیعی تولید پول را در اختیار دارد و بانک‌ها به طور انحصاری مشغول واسطه‌گری پول هستند. اما در واقع، بانک‌ها نه تنها به طور حداکثری، مسئول تولید پول رایج هستند، بلکه در این زمینه از استقلال بالایی نیز برخوردارند. اگر تولید پول را یکی از منابع اولیه قدرت و سلطه بدانیم، تسلط بانک‌ها بر خلق پول به معنای برتری آنها بر شکل‌گیری جریان‌های اقتصادی و نیز نحوه توزیع و کسب مزایا در اقتصاد می‌باشد. کتاب پیش رو "روایتی نو از نقش بانک‌ها در خلق پول امروز به همراه تحلیلی جامع از تحولات پولی کشور" ارائه می‌کند.

کتاب معماران پول

حسین درودیان
دکتر «حسین درودیان» متولد سال 1363، مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب «معماران پول» می باشد.
قسمت هایی از کتاب معماران پول (لذت متن)
چند سال قبل در حالی که از درب خانه خارج می شدم با یکی از همسایگان روبرو شدم که بعد از سلام و احوال پرسی ناغافل پرسید: اینکه می گویند بانک ها خلق پول می کنند یعنی چه؟ من که غافلگیر شده بودم سعی کردم توضیحاتی بدهم. بعدا که به توضیحاتم فکر کردم به نظرم آمد نتوانستم از پس کار بر بیایم. گرچه ناغافل و بی موقع بودن پرسش بی تاثیر نبود اما پیچیدگی و نامانوس بودن موضوع سوال بیش از چیزی بود که قبلا تصور می کردم. فهم و توضیح چگونگی خلق پول توسط دولت، بسیار ساده و بی نیاز از تقلاست به ویژه ب این تصور غالب از پول که آن را معادل اسکناس می داند. اما به وجود آوردن پول توسط بانک ها کاملا مغایر با شهود اولیه ماست. بانک ها در نظر اغلب ما در جایگاه امانتدار یا حسابدارانی هستند که در بدترین حالت قادرند با جمع کردن و انباشت سپرده ها، ناشناخته ترین و مرموزترین واقعیت های اقتصادی دنیای امروز طرف ایم.