کتاب روایت یک فروپاشی

The narrative of a collapse
کد کتاب : 55976
شابک : 978-6229636763
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 176
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب روایت یک فروپاشی اثر رسول رئیس جعفری

"روایت یک فروپاشی" اثری است به قلم "رسول رئیس جعفری" و با مقدمه "فرشاد مومنی" که در آن "بن‌بست نظام سلطنتی از نگاه کارگزاران اقتصادی آن" را تشریح می‌نماید.
"رسول رئیس جعفری" در این اثر موارد مختلفی را از نظر می‌گذراند که درآمد نفتی یکی از آنهاست. در دوران پهلوی، درآمد نفت به طور مستقیم به دولت تعلق داشت و در ایران، شرکت‌های دولتی به‌شدت توسعه یافتند. بسیار مهم بود که نهادهای این چنینی در نهایت به درستی سازماندهی شوند و توسعه منابع انسانی در اولویت قرار گیرد. آنها اما این کار صورت نگرفت و نه فقط منابع انسانی، بلکه حسابداری و به ویژه پردازش دچار مشکل بود. در رفت و آمد اعضای این نهادها، معاملات صورت می‌گرفت و هیچ رقابت و مناقصه‌ای برای انتخاب بهترین متقاضی در کار نبود. شرکت‌های مختلف از آمریکا، انگلستان و شوروی، هر کدام در بخشی دخالت می‌کردند و هیچ صراحت سیاسی و صحیحی وجود نداشت.
نویسنده اظهار می‌دارد که برنامه‌ریزی توسط سازمان برنامه و بودجه صورت می‎گرفت اما اجرا و تصمیمات نهایی برعهده‌ی این نهاد نبود. تمام این موارد نشانگر "بن‌بست نظام سلطنتی از نگاه کارگزاران اقتصادی آن" است. "رسول رئیس جعفری" اشاره می‎کند که فقط ایران درگیر چنین چالش‌هایی نبود، اما با سرازیر شدن پول نفت در کشور و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای نحوه‌ی خرج کردن آن، اوضاع از دست دولتمردان خارج شد. نکته‌ی واضحی که در این میان نادیده گرفت شد و در "روایت یک فروپاشی" به آن پرداخته می‎شود، این است که پول هرگز به تنهایی برای پیشبرد پیشرفت اقتصادی کافی نبوده و نخواهد بود. آنچه دولت از آن غافل ماند، این بود که باید در کنار رشد درآمدی که از خارج به خصوص درآمد نفتی حاصل می‌شد، توسعه سازمانی نیز بدهد. کشور باید از نظر پرسنل، آموزش کارگران ماهر و دیگر زیرساخت‌ها نیز توسعه پیدا می‌کرد که به این موارد توجه چندانی نمی‌شد.

کتاب روایت یک فروپاشی

قسمت هایی از کتاب روایت یک فروپاشی (لذت متن)
روایت یک فروپاشی، روایت سقوط حکومتی است که سودای رسیدن به دروازه های تمدن بزرگ را در سر می پروراند اما در عمل التزامی به بسترها و لوازم نهادی، رفتاری و ساختاری آن از خود نشان نمی داد و در برابر آن الزام ها مقاومت می کرد. این کتاب روایت دست اولی از مهم ترین متفکران و کارگزاران اقتصاد آن دوران در توضیح چرایی و چگونگی آن فروپاشی است. بایستی امیدوار بود که اهل خرد و دانایی و قدرت و ثروت به نحو بایسته از آن عبرت گیرند.