کتاب بحر در کوزه

Barh Dar Koozeh
نقد و تفسیر قصه ها و تمثیلات مثنوی معنوی
کد کتاب : 5640
شابک : 9789645524508
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 616
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1987
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 18
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب بحر در کوزه اثر عبدالحسین زرین کوب

در میان آثار نگاشته شده بر اندیشه و عرفان مولانا در موضوع اخلاق و تصویر الهی، عبدالحسین زرین کوب ، استاد و ادیب شهیر پارسی، کتابی با عنوان بحر در کوزه از خود بر جای گذاشته است که از باب تشبیه مستتر در عنوان، عدالت افکار مولانا را از لحاظ بزرگی و جلال به جای می آورد. این ادیب مولوی شناس با تالیف آثار بسیاری در باب تفسیر اندیشه و عرفان مولوی، نقش برجسته ای را در تشریح گفته های او و روشن کردن مفاهیم پنهان در آثارش ایفا کرده است.

در دریای عرفان این شخصیت بزرگ دنیای تصوف، مروارید های بی شمار نهفته در صدف صورت وجود دارد که زرین کوب و دیگر مولوی شناسان بزرگ تلاش در صید آن، و گشایش صدف بیت و آرایه و یافتن مروارید پنهان معانی هستند. زرین کوب به نوبه ی خود دریا و صدف و مروارید را در کوزه ی تفسیر کتابش می ریزد و گوشه ای از جهان بینی مولوی را در این سبو جای می دهد. از میان مفاهیمی که زرین کوب در این کتاب بررسی می کند می توان به تفاوت جسم وجان، فقر و فنا، رنج و دلیل رنج، دیدگاه مولانا در مفهوم شر، خواستگاه عشق و تعلقات و ماهیت آن و تمایز آن از میل و دلبستگی، معرفت شناسی و عرفان مولانا، داوری های اخلاقی، شرح علت ایجاد اختلاف نظر و ارزش ها اشاره کرد . نویسنده در پانزده فصل از این اثر ارزشمند به تفسیر و نقد حکایات و قصه های مثنوی معنوی می پردازد و خواننده را با جان مایه ی کلام مولانا جلال الدین آشنا می سازد.

کتاب بحر در کوزه

عبدالحسین زرین کوب
عبدالحسین زرین کوب ادیب، تاریخ نگار، منتقد ادبی، نویسنده، و مترجم برجستهٔ ایران معاصر است. آثار او به عنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولوی شناسی شناخته می شود. وی از تاریخ نگاران برجستهٔ ایران است و آثار معروفی در تاریخ ایران و نیز تاریخ اسلام دارد. این آثار به دلیل بیان ادبی و حماسی تاریخ از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند.زرین کوب بیش از چهار دهه در دانشگاه تهران، ادبیات فارسی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران تدریس کرد و پس از انقلاب، با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری کرد، از جمله این...
قسمت هایی از کتاب بحر در کوزه (لذت متن)
قصه های مثنوی که همواره بر وجه تمثیل دلالات و خطابات او را توجیه می کند و دعاوی وی را به اذهان تقریب می نماید البته مجرد قصه نیست، نوعی تمثیل و استدلال است. معهذا آنجا هم که مجرد قصه اش قصه نوش را مجذوب می دارد ضرورت توجه به سر قصه را فراموش نمی کند، و در این باب که ظاهر قصه پیمانه ای بیش نیست آنچه در آن اهمیت دارد دانه ی معنی است، و هر چند در بین قصه های او که اکثر از ادب صوفیه یا جوامع عربی و فارسی ماخوذ است تعدادی نیز رنگ عامیانه و ظاهر مستهجن دارد در هر حال توجه به سر معنی موجب می گردد که حتی هزل او تعلیم جلوه کند و حکایت عامیانه اش از نکته ی عارفانه خالی نباشد.

از همان آغاز مثنوی که حکایت جدایی در شکایت نی به بیان می آید، و سپس داستان پادشاه و کنیزک "نقد حال ما" خوانده می شود، انسان احساس می کند در مثنوی با دنیای قصه سر و کار دارد و شکایت نی هم که به نحوی ابهام آمیز حکایت حال غربت و هجران روح سالک را منعکس می کند چیزی هم از غصه ی هجرت و جدایی مولانا و خانواده اش از بلخ و خراسان "مغول زده" را به خاطر این شاعر هجران دیده ی مبتلا به غربت روم آورده باشد و بدین سان داستان خود را در حدیث دیگران در آمیخته باشد، و نه آیا اشارت مولانا به "سمرقند چو قند" در اینجا می تواند نشانه ای از خاطره های کودکی وی و دنیای برباد رفته ی خوارزم و خراسان قبل از مغول بوده باشد؟