کتاب آستان جانان

Astane Janan
گزارشی روشن و کوتاه از ترتیب نزول قرآن با رویکرد هرمنوتیک کلاسیک
کد کتاب : 56585
شابک : 978-9644015830
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 479
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آستان جانان اثر حبیب الله عباسی

نظم و ترتیب سوره های قرآن به استثنای سوره فاتحه در کتاب حاضر مبتنی بر مصحف (امام جعفر صادق ع) است. در هر سوره به مهم ترین روایت ها درباره آن سوره یا برخی آیات از آن چه به اسباب نزول معروف است، بسنده کردیم.
این روایت ها به فهم سوره و آیات مدد می رساند از رهگذر تعیین تاریخ نزول سوره یا شرایط نزول آن ها. البته اسناد این روایت را حذف کردیم. ترجمه روانی از هر سوره با تکیه بر ترجمه میبدی آوردیم. ضمن رعایت نزول قرآن تلاش کردیم، حداقل تطبیق نسبی میان فرآیند تنزیل و فرآیند دعوت برقرار کنیم. نزول اغلب آیات و سوره های قرآن تابع اقتضائات و استلزامات تاریخی، سیاسی و اجتماعی خاصی بوده که در این جا به روایت های مهم اسباب نزول هر سوره و برخی آیات بسنده شده است و...

کتاب آستان جانان

حبیب الله عباسی
حبیب الله عباسیاستاد گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و متول سال 1345 می باشد.
دسته بندی های کتاب آستان جانان
قسمت هایی از کتاب آستان جانان (لذت متن)
سوره الإخلاص درآمد این سوره که چهل و نه حرف و پانزده کلمه و چهار آیه است بر مجرد توحید و ذکر صفات الله مشتمل است. این سوره مکی است و در جدول های ترتیب نزول سوره های قرآن در مرتبه 22 یا نزدیک به آن 19 قرار می گیرد. در این سوره اسم جلاله الله جایگزین اسم« الرب» می شود که دعوت محمدی با آن مژده آن را می داد؛ البته لفظ رب نیز در کنا الله استعمال می شود. از برخی روایت ها چنین مستفاد می شود که در مدینه نازل شد. آورده اند عامر بن طفیل و أربد بن ربیعه برادر لبید بن ربیعه نزد پیامبر خدا(ص) آمدند. عامر گفت: ای محمد ما را به چه فرا می خوانی. گفت: شمارا به خدا می خوانم. گفت: او را برای ما توصیف کن. آیا او از طلاست یا از نقره یا از آهن یا از چوب، از همان موادی که بت های خود را می ساختند. این سوره نازل شد. در روایات دیگر آمده که یهود از پیامبر خدا پرسیدند و به او گفتند: این الله مردم را آورده پس چه کسی الله را آفریده؟ در جواب آنان این سوره نازل شد. البته این هر دو روایت سست می نماید و مدنی بودن این سوره را نمی توان پذیرفت. ترجمه سوره بگو(ای محمد): اوست آن خدای یگانه؛ 1- الله بار خدای همه بار خدایان است، 2- نزاد و نه زادند او را، (نه از چیز است و نه از کس، او به خویشتن است و بس). 3- و نبود هیچ کس او را همتا (و نه در خور، نه همتا و نه هم صفت).