کتاب هانری کربن و فلسفه سهروردی

Henry Corbin
کد کتاب : 56738
شابک : 978-6229840801
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 676
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب هانری کربن و فلسفه سهروردی اثر حسن سید عرب

"هانری کربن و فلسفه سهروردی" اثری است از "حسن سید عرب" که تحقیقات این شرق‌شناس برجسته را پیرامون یکی از فلاسفه‌ی مهم ایرانی بررسی می‎کند.
"شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی" از فلاسفه‌ی به نام سنت فلسفی «اشراقی» است و به همین دلیل به نام "شیخ اشراق" شناخته می‌شود. از آنجایی که تا مدت‌ها هیچ یک از آثار او به لاتین ترجمه نشد، در غرب ناشناخته ماند. اما تعدادی از محافل فلسفی در شرق اسلا‌می‌از قرن سیزدهم به بعد به بررسی آثار او پرداختند. در حدود اواسط قرن بیستم، "هانری کربن" بی‌وقفه برای ویرایش و انتشار آثار سهروردی تلاش کرد؛ تلاش‌هایی که علاقه زیادی را به نظام فلسفی بدیع او ایجاد کرد.
"شهاب الدین سهروردی" نقد اصیل افلاطونی را در زمینه‌های منطق، فیزیک، معرفت‌شناسی، روان‌شناسی و متافیزیک ارائه می‌کند. او با این کار، مفاهیم و نظریه‌های اشراقی معرفتی نظیر منطق و روانشناسی و مفاهیم متافیزیکی همچون هستی‌شناسی و کیهان‌شناسی را به تفصیل شرح می‌دهد. وی منطق را به سه بخش تقسیم کرد و تعریف ذات‌گرای مشاء ابن سینا را رد کرد و تعداد اشکال قیاس را کاهش داد.
پایان غم‌انگیز "سهروردی" سرآغاز تاریخ طولانی تفسیرهای موافقان و مخالفان ارزیابی مجدد آثار او بود. تا پایان قرن سیزدهم، حداقل دو اثر او به آسانی در دسترس بود و در مراکز عمده آموزشی سوریه یعنی دمشق و حلب، در بغداد عراق و در مراغه ایران مورد مطالعه قرار می‌گرفت، که برخی از آنها به احتمال زیاد قبل از آن منتشر شده بودند. مرگ او دو گرایش عمده در سنت تفسیری قرن سیزدهم ایجاد کرد و تحولات بعدی را شکل داد؛ گرایش نخست بر جنبه‌های صرفا گفتمانی و نظام‌مندتر فلسفی آثار "سهروردی" تأکید می‌کند و دیگری به جنبه‌های نمادین و تمثیلی آنچه که سنت اشراقی نامیده شد، می‌پردازد و آن را گسترش می‌دهد.

کتاب هانری کربن و فلسفه سهروردی

حسن سید عرب
حسن سید عرب پژوهشگر فلسفه اسلامی ،مسوول کتابخانه بنیاد دایره المعارف و نویسنده می باشد.
دسته بندی های کتاب هانری کربن و فلسفه سهروردی
قسمت هایی از کتاب هانری کربن و فلسفه سهروردی (لذت متن)
هانری کربن تفکر سهروردی را مسبوق به هرمس، افلاطون، زردشت و نوافلاطونیان می داند و ابداع های فلسفی وی را در نظر نمی گیرد. تفسیر او از فلسفۀ اشراق ناظر به الهیات و عرفان ایرانی است که بعدها از آن به «باطن» یاد می کند. او برای اشتمال تاریخی مطالعات خود، نظریه فراتاریخ را طرح کرد؛ اما این نظریه با فلسفۀ اسلامی و حکمت ایران باستان و فلسفۀ اشراق سازگار نیست و هر سه تفکر را به باطن گرایی سوق می دهد. بعدها کربن به حسب انس با آثار و اندیشه های سهروردی تا اندازه ای گسست معرفتی از غرب یافت. بخش قابل توجهی از مطالعات کربن به بررسی منابع تفکر سهروردی اختصاص دارد. به نظر وی منابع مهم این حوزه هرمس، افلاطون، زردشت و نوافلاطونیان است. البته این بخش از مطالعات او با افراط همسوست؛ به گونه ای که مانع درک وی از بررسی ابداعات فلسفۀ اشراق می شود.