کتاب خواب گردها

The Sleepwalkers
سه گانه
کد کتاب : 56914
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6226530088
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 781
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1930
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب خواب گردها اثر هرمان بروخ

ادبیات آلمان‌ و آلمانی‌زبان، هم‌چون فلسفه‌اش، مجموعه‌ای از غول‌های ادبی را به جهان معرفی کرده که تأثیر شگرف‌شان تا امروز بر جامعه‌ی آلمان و کل خوانندگان‌شان در سرتاسر جهان باقی مانده است. اگر نیمه‌ی دوم قرن هجدهم و نیمه‌ی اول قرن نوزدهم، زبان آلمانی با گوته، هلدرلین، شیلر و بوشنر ادبیات را دگرگون کرد، در اواخر قرن نوزدهم و نیمه‌ی اول قرن بیستم این مهم با حضور و درخشش مان، دوبلین، بروخ و ... میسر شد. اگر ادبیات قرن نوزدهمی آلمانی با شعرهای درخشان و نمایشنامه‌های بی‌نطیری هم‌چون فاوست و وویتسک شهره شد، چهره‌های قرن پسین، رمان را در قامت مهم‌ترین و کامل‌ترین فرم ادبی مناسب‌حال جهان مدرن برگزیدند و کوه جادو، برلین الکساندرپلاتس و خوابگردها از دل این رویکرد بود که خلق شدند و هم‌چون تکانه‌هایی عظیم جهان ادبیات را متحول کردند. نام «هرمان بروخ» در این میان تلالویی یگانه دارد که با سه‌گانه‌ی «خوابگردها» تحولی عظیم در فرم روایی رمان را موجب شد. «خوابگردها»ی بروخ با «دیگر نه‌»‌ی گذشته، «هنوز نه‌»ی آینده و «هم‌اینک» زمان حال، سه‌گانه‌ای را ساخته که 1888، 1903 و 1918 را در کلیتی عجیب پیوسته و تکین جا داده و فروپاشی هرآن‌چه ارزش بود و معنایی داشت را در گستره‌ی حرکت از جهان قدیم به جهان جدید نشان می‌دهد. بروخ نه در قامت مخالف و دشمن سنت یا مدرنیته، بلکه چون روشنفکری راستین جهان قدیم و جدید را موشکافانه زیر نظر گرفته و تناقض‌ها و تنش‌هایشان را در مواجهه با یکدیگر به گونه‌ای روایت می‌کند که با تدقیق در رمان بزرگش می‌توان فهم کرد که چرا جهان در فاصله‌ی کوتاه چند دهه گرفتار جنگ‌ها و مصیبت‌هایی این‌چنین عظیم شد. خوابگردها که در فاصله‌ی 1928 تا 1931 نوشته و منتشر شده، پس از قریب یک سده با ترجمه‌ی مترجم بزرگ دوران ما، «علی‌اصغر حداد» به فارسی برگردانده شده و فارسی‌زبانان به این واسطه، بالاخره می‌توانند رمانی که هم‌سنگ «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» و «اولیس» است را بخوانند و عظمت آن را دریابند.

کتاب «خوابگردها» رمانی نوشته ی «هرمان بروخ» است که اولین بار در سال 1930 به چاپ رسید. «هرمان بروخ» با این سه گانه ی حماسی، نام خود را به عنوان یکی از برجسته ترین مبتکرین در ادبیات مدرن مطرح کرد: نویسنده/فیلسوفی پیشگام و قابل مقایسه با بزرگانی همچون «جیمز جویس»، «توماس مان» و «روبرت موزیل». «بروخ» با این که داستان خود را در دل اتفاقات روزمره ی زندگی در آلمان روایت می کند، اما به شکلی هوشمندانه به تغییرات وسیعی می پردازد که اندکی بعد، این زندگی روزمره را واژگون کرد. «بروخ» چه در حال نوشتن درباره ی یک افسر ارتش تندخو باشد، چه یک کتابدار غمگین و ناراضی، یا مردی فرصت طلب که از جنگ گریخته، خود را به اعماق ذهن کاراکترهایش می برد و تصویری فراموش نشدنی از جهانی را خلق می کند که به خاطر از دست دادن ایمان، اخلاق و منطق خود، در رنجی ناتمام گرفتار شده است.

کتاب خواب گردها

هرمان بروخ
هرمان بروخ (1886 - 1951)، نویسنده و شاعر اتریشی آلمانی‌زبان، دانش‌آموخته فلسفه و فیزیک و ریاضیات در دانشگاه وین بود و تعدادی از عظیم‌ترین آثار ادبی قرن بیستم را خلق کرد و بسیاری سه‌گانه‌ی «خوابگردها»ی او را جزو 10 اثر ادبی بزرگ تاریخ ادبیات می‌دانند.
نکوداشت های کتاب خواب گردها
Broch performs with an impeccable virtuosity.
«بروخ» اثر خود را با ذوق و استعدادی بی نقص ارائه می کند.
Aldous Huxley

One of the greatest European novels.
یکی از برجسته ترین رمان های اروپایی.
Milan Kundera

One of the few really original and thoughtful novels of this century.
یکی از معدود رمان های واقعا بدیع و اندیشمندانه در این قرن.
Stephen Spender

قسمت هایی از کتاب خواب گردها (لذت متن)
پس آیا ما دیوانه ایم چون هنوز کارمان به جنون نکشیده است؟

مرد جوان، تا زمانی که ندانی همه ی نام ها ساختگی هستند، هیچ نمی دانی؛ حتی لباس هایی که بر تن داری، چیزی نیستند که به نظر می رسند.

می دانی که نمی توانم تو را پیش خودم نگه دارم، هر چقدر هم که از تنهایی ات بترسی. ما نسلی از دست رفته هستیم. من هم فقط می توانم به کارهای خودم مشغول باشم.