کتاب زاکانی نامه

Zakani Nameh
رس‍ال‍ه در ش‍رح اح‍وال ، آث‍ار و ن‍ق‍د اف‍ک‍ار م‍ولان‍ا ع‍ب‍ی‍د زاک‍ان‍ی (ه‍م‍راه ب‍ا گ‍زی‍ده ی‍ی از ن‍وش‍ت‍ه و س‍روده ه‍ا و ت‍وض‍ی‍ح آن‍ه‍ا)
کد کتاب : 57163
شابک : 978-9644012150
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 358
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب زاکانی نامه اثر علی اصغر حلبی

کتاب « زاکانی نامه» " رس‍ال‍ه در ش‍رح اح‍وال ، آث‍ار و ن‍ق‍د اف‍ک‍ار م‍ولان‍ا ع‍ب‍ی‍د زاک‍ان‍ی (ه‍م‍راه ب‍ا گ‍زی‍ده ی‍ی از ن‍وش‍ت‍ه و س‍روده ه‍ا و ت‍وض‍ی‍ح آن‍ه‍ا) " نوشته « علی اصغر حلبی» توسط انتشارات زوار منتشر شده است.
این کتاب رساله ای در شرح احوال و آثار و نقد افکار مولانا عبید زاکانی است. نام عبید کی رود از یاداهل دل چون گفته های نازک او یادگار اوست. خواجه نظام الدین عبید زاکانی شاعر و لطیفه پرداز از خاندان زاکانیان از تیره عرب بود به قزوین مهاجرت کرد و ساکن آن شهر شد. آنچه در این کتاب می خوانیم زندگی نامه عبید و پادشاهان زمان او، آثار عبید و شرح آثار اوست. آثار عبید بر دوگروه جدی و هزلی یا ادیبانه و شوخ طبعانه تقسیم می شود. در این کتاب بیشتر بحث از آثار طنز آمیز عبید است و از نوشته های ادیبانه مختصربیان شده است. در شرح آثار او:

- عشاق نامه: که اشتیاق عاشقانه دنیوی را بیان می کند و زبان حال عاشقان امروزی را بیشتر به یاد می آورد.
- فال نامه بروج: رساله ای در گرفتن فال و تعیین طالع از روی بروج به نثر نوشته شده ودر پایان هر فال یک رباعی آمده است.
- فال نامه وحوش و طیور: این رساله در 60 رباعی که هر رباعی نماینده تعبیر فال یکی از پرندگان و ددان است.
- نوشته های هزلی عبید یاوه نیست بلکه جد کامل ست اما لحن سخن وبیان او با دیگر نویسندگان متفاوت است و ایجاز هنرمندانه اوست که جلب توجه می کند. لطیفه گوئی در زبان شیرین فارسی وبیان مطلب در چند واژه و با عبارت ساده از مزایای نوشته های اوست. از جمله: اخلاق الاشراف ، تعریفات ، رساله دلگشا ، ریش نامه ، صدپند ، اشعار هزلیه و مکتوبات قلندران که در کتاب زاکانی نامه نوشته دکتر حلبی می خوانیم.

کتاب زاکانی نامه

علی اصغر حلبی
دكتر «على‌اصغر حلبى » از محققان، مؤلفان و مترجمان پركار و كوشاى معاصر است. وى فرزند على‌اكبر است و در سال 1323 در اردبيل متولد شد.تحصيلات ابتدايى و متوسطه را همراه با مقدمات عربیت و فقه و اصول و منطق و فلسفه در مدارس قديم همان شهر پيش استادان فراگرفت. او داراى ليسانس فلسفه از دانشگاه تهران است، سپس چند سال براى ادامه‌ى تحصيلات عالى به دانشگاه ادينبوره [ادينبورگ] در اسكاتلند، سفر كرد و در سال 1359 از همان دانشگاه، درجه‌ى دكتراى فلسفه و فرهنگ اسلامى گرفت.