کتاب حجاب هستی

Hejabe Hasti
کد کتاب : 57298
مترجم :
شابک : 978-9644012716
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 233
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب حجاب هستی اثر محیی الدین ابن عربی

کتاب حاضر ترجمه‌ای است از «مجموع الرسائل الالهیة» اثر ابن عربی که شامل چهار رساله‌ عرفانی به نام‌های احدیت، قربت، حجب و شق‌الجیب است. ابن عربی در رساله اول می‌گوید: «احد، ذات حق است، بطوری که واحد از مظاهر و مجالی حق حکایت می‌کند و حاکی از تغییر و دگرگونی اشیا است.» در رساله دوم از مقام قربت سخن می‌راند و نهایتا بالاترین مقام تقرب به حق را هدایت به امر ولایت می‌داند. در رساله سوم مسأله حجب و پرده‌ها را پیش می‌کشد و مطالبی را بیان می‌کند که تاکنون در کمتر کتابی از آن سخن رفته است. وی در جایی عشق را حجاب می‌داند و در جایی دیگر هستی را؛ یعنی کون و هستی، حجاب مشاهدی است که محبوبی دارد و آرزوی محبوبش آن است که هستی نمی‌یافت و در عدم بود. ابن عربی در آخرین رساله کتاب از راز نهانی خلقت سخن می‌گوید و پرده غیب را کنار می‌نهد و در فضای لایتناهی هستی و اسرار جهان و آفرینش در لباس اشاره و کنایت رقم می‌زند. گاهی از زبان کلاغ سخن می‌گوید و گاهی از لسان پرنغز حکیم، زمانی نیز با عبارات تمثیلی و کنایی، به معنای خفیه و اسرار عالم هستی اشاره و حقایق را بیان می‌کند.
ابوبکر محمدبن علی مشهور به محیی‌الدین عربی صوفی و عارف مشهور عرب اندلسی است که در قرن ۶ و ۷ (هـ.ق) می‌زیسته است. وی پس از سفرهای مکرر به مکه رفت و از دیدن کعبه که برای او نقطه تماس بین غیبت و شهود بود به هیجان آمد، دو سال در آنجا ماند و چند اثر معروف خویش را در آن‌جا نوشت.

کتاب حجاب هستی

محیی الدین ابن عربی
محیی‌الدین محمّد بن علی بن محمّد بن العربی طائی حاتمی (زادهٔ ۲۶ ژوئیه ۱۱۶۵ – درگذشتهٔ ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ میلادی) معروف به محیی‌الدین ابن عربی و شیخ اکبر پژوهشگر، فیلسوف، عارف و شاعر مسلمان عرب اهل اندلس بود. از ۸۰۰ اثری که به او نسبت داده می‌شود، ۱۰۰ اثر به‌صورت نسخهٔ اصلی از وی باقی مانده‌است. آموزه‌های کیهان‌شناختی او در بسیاری از کشورهای اسلامی به جهان‌بینی غالب بدل شد.محیی‌الدین در سال ۵۶۰ ه‍.ق در شهر مرسیه در جنوب شرقی اندلس به دنیا آمد....