کتاب نظریه ی گفتمان

Discourse theory
از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی
کد کتاب : 57627
شابک : 978-6226288989‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 315
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب نظریه ی گفتمان اثر محمدرضا رسولی

اثر پیش رو به قلم "محمدرضا رسولی" و "پویا نعمت اللهی"، "نظریه ی گفتمان" را "از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی" مورد بررسی قرار می‌دهد. کتاب حاضر از سه بخش اصلی تشکیل شده که هر کدام به جزییات مشخصی از "نظریه ی گفتمان" می‌پردازند. در بخش نخست، تاریخچه و مبانی این مفهوم مورد بررسی قرار می‌گیرد و از چیستی گفتمان در معنای عام و فنی، تحلیل گفتمان، رویکردهای مختلف و طبقه‌بندی آن، تحلیل گفتمان و برساخت‌گرایی اجتماعی، پیدایش تحلیل گفتمان انتقادی، صورت‌بندی گفتمانی و نظریات فوکو پیرامون قدرت و گفتمان، سخن رفته است.
در بخش دوم که با محوریت "نظریه ی گفتمان" لاکلائو و موفه به نگارش در آمده، "محمدرضا رسولی" و "پویا نعمت اللهی"، بار دیگر نگاهی به تعریف "نظریه ی گفتمان" انداخته‌اند و این بار، نشانه‌شناسی و زبان‎شناسی ساختارگرا را نیز تحت بررسی قرار می‎دهند. نقطه شروع برای این مبحث، زبان‌شناسی است و پس از آن به اختیاری بودن رابطه‌ی دال و مدلول پرداخته می‌شود. نویسندگان به تعیین تکلیف زبان‎شناسی در مدل لاکلائو و موفه نیز می‌پردازند و "نظریه‌ ی گفتمان" را "از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی" بررسی می‌کنند. بخش دوم همچنین مفاهیمی نظیر شالوده‌شکنی، مارکسیسم، پسامارکسیسم، ماتریالیسم تاریخی، مفصل‌بندی، مولفه‌ها و مفاهیم "نظریه ی گفتمان"، تمایز امور گفتمانی و غیرگفتمانی از لحاظ تئوری، گفتمان و طبیعی‌سازی، اسطوره و افسانه، نظریه سوژه و هویت و دیدگاه‌های آلتوسر و لاکان را پیرامون سوژگی در بردارد.
سومین بخش از کتاب "نظریه ی گفتمان"، رویکرد و فنون و راهبردها در این نظریه را تشریح می‎کند و با ارائه‌ی ابزار‌های تحلیل و تفسیر گفتمانی، تمایزات و تشابهات تحلیل انتقادی گفتمان و "نظریه ی گفتمان" از منظر روش‎شناسی، مواضع این دو به هم و امکان تلفیق دو رویکرد به لحاظ روشی را بررسی می‎کند.

کتاب نظریه ی گفتمان

محمدرضا رسولی
دکتر محمدرضا رسولی (۱۳۴۴) دکترای ارتباطات و دانشيار دانشکدۀ علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در دانشگاه آزاد اسلامي تهران است. تمرکز مطالعاتی او در حوزۀ روش‌شناسی مطالعات ارتباطات و رسانه، مطالعات گفتمانی ، تبلیغات و سبک زندگی است. از ایشان تاکنون چهار کتاب و مقالات متعددی در کنفرانس‌های علمی و مجلات پژوهشی منتشر شده است. وی عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران و نیز انجمن بين‌المللي تحقيق در ارتباطات (IAMCR) است و طی سال‌های ۹۱ تا ۹۷ سردبیر فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی&r...
قسمت هایی از کتاب نظریه ی گفتمان (لذت متن)
کتاب «نظریه گفتمان: از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی» بر آن است تا تبار اندیشه های لاکلائو و موفه را در پرتو آراء اندیشمندانی که در نضج نظریه ی آنها موثر بوده اند، ردیابی کند؛ از زبان شناسی ساختارگرای سوسور و مارکسیسم آلتوسری و دیکانستراکسیون دریدا گرفته تا دیرینه شناسی و نقد قدرت فوکو و سوژه ی لاکانی. این کتاب ابعاد متنوع و متکثر اندیشه های این «زوج گفتمان ساز» را هم به لحاظ آراء نظری و هم از حیث تفسیر اندیشه ی آنها از سوی سایر پژوهشگران و اندیشمندان معاصر، در فضای حاصل از پیچیدگی های این پلورالیسم نظری شامل شده است. برای درک بهتری از متد و تکنیک در نظریه ی گفتمان، به رهیافت های معرفت شناختی و راهبردهای روش شناسانه همچون برجسته سازی و حاشیه رانی و تحلیل متن به طور مبسوط پرداخته شده است. مطالعه ی این کتاب می تواند برای تمامی دانشجویان و پژوهشگران و علاقه مندان به علوم انسانی و اجتماعی مفید باشد.