کتاب پایان همیشه نزدیک است

he end is always near : apocalyptic moments, from the Bronze Age‭ collapse to nuclear near misses
روزگاران فاجعه آمیز، از ویرانی عصر مفرغ تا خطرات هسته ای آخرزمانی
کد کتاب : 57665
مترجم : احمدرضا سرمدی
شابک : 978-6003676671
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 232
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب پایان همیشه نزدیک است اثر دن کارلین

تاریخ انسان به دلیل جهالت، حماقت و بلاهت نوع بشر، با وجود تراژیک بودنش، هم‌زمان مضحک و خنده‌دار هم هست. شما وقتی یک نژادپرست را می‌بینید که خودش و نژادی که خودش را از آن می‌داند به نام نژاد برتر می‌خواند، درست است که خشمگین می‌شوید و تقبیحش می‌کنید، اما در همان حال از این حجم بلاهت و خودبرتربینی احمقانه به خنده می‌افتید، مخصوصا اگر آشنایی کمی هم با علم ژنتیک داشته باشید و مثلا بدانید که ممکن است یک ایرانی که به دلیل زبان و محل تولدش به ایرانی بودن خودش مفتخر است، با یک بنگلادشی ژن‌های مشترک بیشتری داشته باشد تا یک آلمانی – آریایی نئونازی دیگری بدتر از خودش! ورای همه‌ی این‌ها ضعیف بودن بشر برابر طبیعت و بلایایش هم همواره در طول تاریخ بوده و پس‌ازاین هم خواهد بود. البته پس‌ازاین به دلیل بلاهایی که بشر بر سر طبیعت آورده، احتمالا طبیعت انتقام سخت‌تری هم از بشر بگیرد! کتاب «پایان همیشه نزدیک است» همه‌ی این‌ها و خیلی چیزهای دیگر که تاریخ فاجعه‌بار و مضحک انسان جاهل را ساخته است، در خود جا داده و به درستی هنگام خواندن کتاب درحالی‌که سری به تأسف تکان می‌دهیم، قهقهه هم می‌زنیم! دن کارلین که اندیشمندی را با شوخ‌‌طبعی عجین کرده در «پایان همیشه نزدیک است؛ روزگاران فاجعه‌آمیز، از ویرانی عصر مفرغ تا خطرات هسته‌ای آخرزمانی» با محور قرار دادن بسیاری از فیلم‌های آشنایی که دیده‌ایم و داستان‌های آشنایی که خوانده‌ایم، به ناگه چیزهایی را از گذشته‌ی پیشاتاریخی تا همین امروز رو می‌کند و برابرمان می‌گذارد که در عین شگفت‌زدگی در فاصله‌های میان خنده و گریه می‌ایستیم!

کتاب پایان همیشه نزدیک است

دن کارلین
دن کارلین نوینسده، مورخ و مفسر سیاسی آمریکایی متولد 1965 است. کارلین که زمانی مجری حرفه ای رادیو بود، سرانجام برنامه خود را به اینترنت منتقل کرد و اکنون سه پادکست مستقل محبوب را میزبانی می کند: تاریخچه هاردکور، تاریخچه سخت: ضمیمه و عقل سلیم.
قسمت هایی از کتاب پایان همیشه نزدیک است (لذت متن)
بیست و یک سال پیش از اکران فیلم سیاره ی میمون ها، در حفاری های شهر موصل در شمال عراق، باستان شناسان دانشگاه کالیفرنیا شروع به شکافتن آن چیزی کردند که به چشم غیرمتخصص غیرمسلح، تپه ای طبیعی به نظر می رسید اما مانند بسیاری از کپه های آن ناحیه، در واقع یک سازه ی دست ساخت انسان از سنگ و آجر بود که گذر هزاران سال باعث تغییر شکل آن شده بود. زیر این بیست و پنج قرن خاک با ارزش، گواهی بر فاجعه، آشکار شد: لایه ای از آوار و مواد سوخته در زیر خاک پیدا شد. تکه هایی از سلاح‎ها کشف، و راهرویی مشاهده شد که سنگ کاری شده بود و کفی پوشیده از سنگریزه داشت. سپس باستان شناسان، مردگان را پیدا کردند…

شاید عجیب به نظر آید که بگوییم سطوح بالای بیماری باعث قوی ترشدن انسان ها می شود اما تأثیر بیماری های همه گیر مرگبار و متعارف بر یک جامعه و تلفاتی که می توانند ایجاد کنند، شاید سطحی از مقاومت را به وجود آورد که بیشتر ما امروزه فاقد آنیم.